Abstract:
امروزه موضوع هویت در میان نوجوانان، سبک های هویت و عوامل موثر بر آنها توجه روان شناسان را به خود جلب کرده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین جهت گیری مذهبی و سبک های هویت و مقایسه آنها در دانش آموزان دوره متوسطه شهر تهران انجام شده است. نمونه پژوهش حاضر شامل 300 نفر از دانش آموزان دوره متوسطه شهر تهران بودند که با استفاده از نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری، دو پرسشنامه مقیاس جهت گیری های مذهبی و پرسشنامه سبک های هویت بودند و برای تجزیه و تحلیل آماری داده های پژوهش از تحلیل رگرسیون و t گروه های مستقل استفاده شد. نتایج نشان داد که بین جهت گیری های مذهبی با سبک های هویت در بین دانش آموزان دوره متوسطه رابطه معناداری وجود دارد. بین جهت گیری های مذهبی دانش آموزان پسر دوره متوسطه تفاوت معناداری وجود دارد و همچنین بین سبک های هویتی دانش آموزان دختر با دانش آموزان پسر دوره متوسطه تفاوت معناداری وجود دارد. نتیجه ای که حاصل شد این بود که یافته های این پژوهش با نتایج پژوهش های پیشین هم خوانی داشته و این موید لزوم توجه به جهت گیری های مذهبی در نوجوانان، برای بهره مند شدن از هویتی موفق است.
Machine summary:
"پژوهش حاضر با هدف بررسیرابطه بین جهتگیری مذهبی و سبکهای هویت و مقایسه آنها در دانشآموزان دورهمتوسطه شهر تهران انجام شده است.
نتایج نشان داد که بین جهتگیریهای مذهبی با سبکهای هویت در بیندانشآموزان دوره متوسطه رابطه معناداری وجود دارد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) جهت تبیین و نیز بررسی اثر تعاملی میان جهتگیری مذهبی و سبکهایهویت،از تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شده است؛به نحوی که نمرهسبک هویت دانشآموزان بهعنوان متغیر وابسته(ملاک)و جهتگیریهایمذهبی(درونی و بیرونی)بهعنوان متغیر مستقل(پیشبین)وارد معادلهرگرسیون گردید که نتیجه آن به ترتیب در جداول زیر نشان داده میشود: (به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول شماره 3 نشان میدهد که سبک هویتی دانشآموزان،دارای 487% درصدضریب همبستگی با جهتگیری مذهبی دانشآموزان است و 232% درصد از واریانسمتغیر سبک هویت دانشآموزان را تبیین میکند.
به این ترتیب جدول نمایانگر این نکته است که بین جهتگیریهای مذهبی(درونی وبیرونی)با سبکهای هویت(هنجاری،اطلاعاتی و سردرگم/اجتنابی)در بیندانشآموزان دختر و پسر دورۀ متوسطه شهر تهران رابطه معناداری وجود دارد.
به منظور روشنشدن تفاوت احتمالی بین سبکهای هویت(هنجاری،اطلاعاتی وسردرگم/اجتنابی)دانشآموزان دختر و پسر،نتایج آزمون t مستقل مورد تحلیل قرارگرفت که در جدول شماره 6 آمده است.
نتیجهگیری اطلاعات جداول 3 و 4 نشان میدهد که سبک هویتی دانشآموزان،دارای 0/487 درصدضریب همبستگی با جهتگیری مذهبی دانشآموزان است و 0/232 درصد از واریانسمتغیر سبک هویت دانشآموزان را تبیین میکند و بین جهتگیریهای مذهبی(درونیو بیرونی)و سبکهای هویت دانشآموزان ارتباط معناداری وجود دارد.
در مورد فرضیه دو پژوهش،شواهد در اطلاعات جدول 5 نشان میدهد که بین جهتگیریهای مذهبی(درونی و کلی)دانشآموزان دختر و پسر تفاوت معناداریوجود دارد،اما این تفاوت،در جهتگیریهای مذهبی بیرونی در بین دانشآموزاندختر و پسر مشاهده نشد."