Abstract:
در این مقاله ابتدا، تعاریف و تاریخچه مدیریت دانش بیان میشود سپس مراحلی که
متخصصان کتابداری و اطلاعرسانی میتوانند در آنها به ایفای نقش بپردازند، بررسی
میگردد.قسمتی از مقاله به بررسی مهارتها و تواناییهای لازم برای کتابداران در دو
حوزه مهارتهای تخصصی و مهارتهای اجتماعی میپردازد.سپس با مرور سرفصلهای
کتابداری و اطلاعرسانی و تطبیق آنها با مهارتهای مورد نیاز، درباره میزان انطباق
دروس دورههای آموزشی کتابداری و اطلاعرسانی با این مهارتها بحث میشود.در پایان با نتیجهگیری کلی، پیشنهادهای لازم برای ارتقاء توانایی دانشآموختگان
و دانشجویان کتابداری و اطلاعرسانی در حوزه مدیریت دانش ارائه میشود. روش تحقیق
این مقاله، مطالعه کتابخانهای ست.با مرور متون و نوشتههای موجود در حوزه مدیریت
دانش و علوم کتابداری و اطلاعرسانی و همچنین آییننامههای مصوب و سرفصلهای دروس
کتابداری و اطلاعرسانی برای مقاطع سه گانه(کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا)،
تجزیه و تحلیل لازم صورت گرفته است.
Machine summary:
"با مرور متون و نوشته های موجود در حوزه مدیریت دانش و علوم کتابداری و اطلاعرسانی و همچنین آییننامههای مصوب سرفصلهای دروس کتابداری و اطلاعرسانی برای مقاطع سه گانه(کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا)، تجزیه و تحلیل لازم انجام شده است.
وی همچنین معتقد است که با توجه به تحقیقات انجام شده، کتابداران و اطلاعرسانان کتابخانههای تخصصی به یادگیری مستمر در زمینههای فناوری اطلاعات و همچنین حوزههای مدیریت تمایل نشان میدهند و از آنجا که اخیرا متخصصان مذکور در مشاغل خود در موضع مدیریتی قرار میگیرند، آنها نه تنها باید اصول و مهارتهای مدیریت اطلاعات را(که پیشتر یاد گرفتهاند)به کار گیرند، بلکه باید با اصول و مهارتهای مدیریت تجاری نیز آشنا باشند تا بتوانند در مراکز اطلاعرسانی تخصصی ارزش افزوده ایجاد کنند(13: 197-204).
با در دست داشتن این اهداف و چشمانداز موجود در تربیت متخصصان کتابداری و اطلاعرسانی، دروس ارائه شده برای مقاطع سه گانه کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا را مرور می کنیم، تا بتوانیم امکان دستیابی به مهارتهای مورد نیاز برای کتابداران واطلاعرسانان به منظور فعالیت در تیم مدیریت دانش سازمانها را بررسی کنیم.
به طور کلی میتوان نتیجه گرفت دروس ارائه شده برای دوره کارشناسی علوم کتابداری و(به تصویر صفحه مراجعه شود) اطلاعرسانی، برای پوشش کامل مهارتهای مورد نیاز برای مشارکت فعال و مؤثر د تیم مدیریت دانش سازمانها کافی نیست.
بنابراین، این دروس میتوانند در زمینه سازی برای فعالیت و ایفای نقش مؤثر در تیم مدیریت دانش سازمانها مفید واقع شوند، اما کافی نیستند و چنانچه، با رویکرد مدیریت دانش، به دورههای آموزشی کتابداری و اطلاعرسانی نگاه کنیم، باید در سرفصل مقاطع سهگانه تغییراتی اعمال کرد."