Abstract:
قرآن کریم تحریف در اسناد دینی و متون مقدس را از جهت اخلاقی نکوهش کرده و پیامدها و عواقب ناگوار آن در سرنوشت انسان و جوامع بشری را گوشزد کرده است.آیات قرآن بر این حقیقت گواهی میدهد که برخی از اهل کتاب، به ویژه دانشمندان یهود، تورات و انجیل را به گونة لفظی و معنوی تحریف کردهاند. اکثر مفسران برجستة قرآن و پژوهشگران کتاب مقدس، این آیات را ناظر به تورات و انجیل کنونی و تحریف را اعم از تحریف لفظی و معنوی دانستهاند؛ هرچند برخی تحریف لفظی را منکر شده و عدهای تحریف کتاب مقدس کنونی را منحصر در تحریف معنوی دانستهاند. چنانکه شماری از معاصران، آیات تحریف را ناظر به تحریف معنوی نسخة اصلی به حساب آورده و کتاب مقدس کنونی را ترجمة ناقص و تحریفیافتهای از آن دانستهاند، دستهای دیگر نیز با این تبیین که تورات و انجیل کنونی کلا ساخته و پرداختة دست بشر است، آن آیات را ناظر به تحریف شفاهی کتاب مقدس ـ نه تورات و انجیل کنونی ـ شمردهاند.
Machine summary:
"تحریف شفاهی سخنان الهی: برخی از پژوهشگران معاصر کتاب مقدس بر این باورند که قرآن مجید دربارة تحریف تورات و انجیل چیزی نگفته است؛ چرا که از مجموع آیات تحریف، در یک مورد تحریف «کلام الله» مطرح شده است که به گفتة عموم مفسران 279 به عمل پیشینیان یهود در عصر حضرت موسیعلیهالسلام اشاره دارد و شاید هم آیة یاد شده بیانگر رفتار ناپسند یهودیان صدر اسلام، نسبت به قرٱن بوده که آن را پس از شنیدن به گونة محرف برای دیگران نقل میکردند.
354 این وجه با توجه به آیة بعدی(بقره:76) تقویت میگردد که بر اساس نظر عموم مفسران نخستین و قرآنپژوهان متأخر، آیة یادشده، دربارة سخن توبیخآمیز بعضی از یهود به برخی دیگر است که میگفتند: با مسلمانان در میان مگذارید که وصف محمد را در تورات یافتهاید و بیهوده سند و بهانه به دست مخالفان خود ندهید تا آنها نتوانند به استناد آن، پیش پروردگارتان بر ضد شما استدلال کنند(بقره:76).
ک: مقاتل بن سلیمان بلخی، تفسیرمقاتل،ج1،ص118، 375، 461و 463؛ فیروز آبادی، تنویر المقباس من تفسیر ابن عباس، ص 86و 109، 114؛ ابن ابی حاتم، تفسیر القرآن العظیم، ج3، ص965؛ محمد بن جریر طبری، جامع البیان،ج4،ص 496؛ محمد بن حسن طوسی، التبیان، ج3،ص 13 و 47؛ فضل بن حسن طبرسی، مجمع البیان، ج3، ص298؛ احمد بن ابراهیم ثعلبی، الکشف والبیان، ج1، ص222؛ ج 3، ص323؛ احمدبن عبدالحلیم ابن تیمیه، الجواب الصحیح لمن بدل دین المسیح، ج1، ص380؛ ابن قیم جوزیه: هدایة الحیاری، ص58؛ محمود آلوسی، روح المعانی، ج 4،ص 68،؛ محمود زمخشری، الکشاف، ج1، ص516؛ عبد الرحمن بن محمد ثعالبی: الجواهر الحسان، ج1، ص355 ."