Abstract:
ﻫﺪف اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ، ﺑﺮرﺳﻲ و ﻣﻘﺎﻳﺴﺔ رﺿﺎﻳﺖ ﻣﻨﺪی ﻣﺸﺘﺮﻳﺎن ﺑﺎﺷﮕﺎه ﻫﺎی ﺑﺪﻧﺴﺎزی ﺧﺼﻮﺻﻲ و دوﻟﺘﻲ ﺷﻬﺮ ﺗﻬﺮان ﺑﻮد. در ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎی ﻣﻮﻓﻖ، رﺿﺎﻳﺖ ﻣﺸﺘﺮی، ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻳﻜﻲ از ﻣﻌﻴﺎرﻫﺎی ﻣﻮﻓﻘﻴﺖ در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﻣﻲ ﺷﻮد. اﻳﻦ ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎ ﺑﻪ ﺷﺪت ﺑﺮ روی ﺑﻬﺒﻮد ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﻣﻮﺟﺐ اﻓﺰاﻳﺶ رﺿﺎﻳﺖ ﻣﻨﺪی ﻣﺸﺘﺮﻳﺎن ﻣﻲ ﺷﻮد، ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ ﮔﺬاری ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ. ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦ اﻳﺠﺎد و ﭘﻴﺎده ﺳﺎزی ﺳﻴﺴﺘﻢ ﻫﺎی اﻧﺪازه ﮔﻴﺮی و ﭘﺎﻳﺶ رﺿﺎﻳﺖ ﻣﺸﺘﺮی، ﻣﻬﻢ ﺗﺮﻳﻦ اﻣﺮ در ﺑﻬﺒﻮد ﻋﻤﻠﻜﺮد از ﻧﻴﺎزﻫﺎی اﺳﺎﺳﻲ ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎی اﻣﺮوزی ﺑﻪ ﺷﻤﺎر ﻣﻲرود. ﺟﺎﻣﻌﺔ آﻣﺎری ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﻲ در اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ، ﻣﺸﺘﺮﻳﺎن ﺑﺎﺷﮕﺎه ﻫﺎی ﺑﺪﻧﺴﺎزی ﺧﺼﻮﺻﻲ و دوﻟﺘﻲ ﻣﺮدان ﺷﻬﺮ ﺗﻬﺮان ﺑﻮدﻧﺪ ﻛﻪ دﺳﺖ ﻛﻢ ﺷﺶ ﻣﺎه ﺳﺎﺑﻘﺔ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ورزﺷﻲ داﺷﺘﻨﺪ. ﻧﻤﻮﻧﺔ آﻣﺎری 184 ﻧﻔﺮ از ﻣﺸﺘﺮﻳﺎن ﺑﻮدﻧﺪ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻃﻮر ﺗﺼﺎدﻓﻲ ﺧﻮﺷﻪ ای اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪﻧﺪ. اﺑﺰار ﮔﺮدآوری اﻃﻼﻋﺎت ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺑﻪ ﻫﻤﺮاه ﭘﺮﺳﺸﮕﺮ ﺑﻮد. ﺑﺮرﺳﻲ ﻳﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎی ﭘﮋوﻫﺶ ﻧﺸﺎن داد ﻛﻪ ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﻲ داری در رﺿﺎﻳﺖ ﻛﻠﻲ ﻣﺸﺘﺮﻳﺎن ﺑﺎﺷﮕﺎه ﻫﺎی ﺑﺪﻧﺴﺎزی ﺧﺼﻮﺻﻲ و دوﻟﺘﻲ وﺟﻮد دارد. ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﻲ داری در رﺿﺎﻳﺖ ﻣﺸﺘﺮﻳﺎن از ﻋﻮاﻣﻞ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ، ﺗﺠﻬﻴﺰات، ﻛﻴﻔﻴﺖ رﻓﺘﺎر ﻛﺎرﻛﻨﺎن، ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎی ﺗﻤﺮﻳﻨﻲ و ﺷﻬﺮﻳﻪ در ﺑﺎﺷﮕﺎه ﻫﺎی ﺧﺼﻮﺻﻲ و دوﻟﺘﻲ وﺟﻮد دارد و ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﻲداری در رﺿﺎﻳﺖ ﻣﺸﺘﺮﻳﺎن از ﻋﺎﻣﻞ ﺳﻼﻣﺖ در ﺑﺎﺷﮕﺎهﻫﺎی ﺧﺼﻮﺻﻲ و دوﻟﺘﻲ ﻣﺸﺎﻫﺪه ﻧﺸﺪ.
Sport and fitness centers are customer-orientated organizations and customer satisfaction has been suggested as one of the crucial concepts for the success of organizations. The purpose of the present study is to investigate and compare customers’ satisfaction of private and public health clubs for men in Tehran. The statistical population included the customers of private and public health clubs in Tehran who had a sport background for at least 6 months. For sampling, we selected 481 customers randomly and based on the cluster method. Research tool was a questionnaire. Results showed a significant difference in the overall customer satisfaction between private and public health clubs. The results indicated a significant difference in the customer satisfaction of social, equipment, quality of employees’ behavior, training programs, fee and accessibility factors between private and public health clubs. Therefore, there was no significant difference in customer satisfaction of health factors between private and public body building clubs.
Machine summary:
1 - Dishman 2 - Sawyer Smith ﻣﻘﺎﻳﺴﺔ رﺿﺎﻳﺘﻤﻨﺪی ﻣﺸﺘﺮﻳﺎن ﺑﺎﺷﮕﺎه ﻫﺎی ﺑﺪﻧﺴﺎزی ﺧﺼﻮﺻﻲ و دوﻟﺘﻲ ﻣﺮدان ﺷﻬﺮ ﺗﻬﺮان 93 وﻗﺘﻲ ﻣﺸﺘﺮﻳﺎن از ﺷﻤﺎ ﺧﺪﻣﺎت درﻳﺎﻓﺖ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ ﺑﺮای ﺷﻤﺎ ﺳﻮد اﻳﺠﺎد ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ و در واﻗﻊ ﻣﻨﺒﻊ ﺳﻮد ﻣﺤﺴﻮب ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ.
ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺑﻴﻦ رﺿﺎﻳﺖ از ﺗﺠﻬﻴﺰات و ﻣﺤﻴﻂ ﻓﻴﺰﻳﻜﻲ در ﺑﺎﺷﮕﺎه ﻫﺎی ﺑﺪﻧﺴﺎزی ﺧﺼﻮﺻﻲ و دوﻟﺘﻲ ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﻲ داری وﺟﻮد دارد.
از دﻳﮕﺮ ﻧﺘﺎﻳﺞ اﻳﻦ ﺗﺤﻘﻴﻖ، ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﻲ دار رﺿﺎﻳﺖ از ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎی ﺗﻤﺮﻳﻨﻲ در ﺑﺎﺷﮕﺎه ﻫﺎی ﺧﺼﻮﺻﻲ ودوﻟﺘﻲ ﺑﻮد ﻛﻪ ﺑﺮ اﺳﺎس اﻇﻬﺎرات ﻣﺸﺘﺮﻳﺎن ﺑﺎﺷﮕﺎه ﻫﺎ، آﻧﭽﻪ ﻣﻮﺟﺐ اﻳﻦ اﺧﺘﻼف ﻣﻲ ﺷﻮد، اﻳﻦ اﺳﺖ ﻛﻪ در ﺑﺎﺷﮕﺎه ﻫﺎی ﺧﺼﻮﺻﻲ ﺑﺪﻧﺴﺎزی ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺑﺎﺷﮕﺎه ﻫﺎی دوﻟﺘﻲ، ﻣﺮﺑﻴﺎن در ﺻﻮرت ﻟﺰوم، ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎی وﻳﮋه و اﺧﺘﺼﺎﺻﻲ ﺑﺮای ﻣﺸﺘﺮﻳﺎن ﺧﻮد ﺗﺪارک ﻣﻲ دﻳﺪﻧﺪ.
ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺑﻴﻦ رﺿﺎﻳﺖ ﻣﻨﺪی ﻣﺸﺘﺮﻳﺎن از دﺳﺘﺮﺳﻲ در ﺑﺎﺷﮕﺎه ﻫﺎی ﺧﺼﻮﺻﻲ و دوﻟﺘﻲ اﺧﺘﻼف ﻣﻌﻨﻲ داری وﺟﻮد دارد ﻛﻪ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﻳﻨﻜﻪ ﺗﻌﺪاد ﺑﺎﺷﮕﺎه ﻫﺎی ﺧﺼﻮﺻﻲ ﺑﻪ ﺗﻘﺮﻳﺐ دو ﺑﺮاﺑﺮ ﺑﺎﺷﮕﺎه ﻫﺎی ﺑﺪﻧﺴﺎزی دوﻟﺘﻲ اﺳﺖ، در ﻧﺘﻴﺠﻪ دﺳﺘﺮﺳﻲ ﻣﺸﺘﺮﻳﺎن ﺑﻪ ﺑﺎﺷﮕﺎه ﻫﺎی ﺧﺼﻮﺻﻲ ﺑﺪﻧﺴﺎزی راﺣﺖ ﺗﺮ و رﺿﺎﻳﺖ ﻣﻨﺪی ﻣﺸﺘﺮﻳﺎن آﻧﻬﺎ ﻫﻢ ﺑﻴﺸﺘﺮ اﺳﺖ.
ﺛﺎﻧﻴﺎ ﺧﺼﻮﺻﻲ ﺳﺎزی ﺑﺎ رﻗﺎﺑﺖ ﻫﻤﺮاه اﺳﺖ و ﺑﺎﺷﮕﺎه ﻫﺎی ﺑﺪﻧﺴﺎزی ﺧﺼﻮﺻﻲ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺟﺬب ﻣﺸﺘﺮی و ﺑﻪ دﻧﺒﺎل آن ﻧﺸﺮﻳﺔ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﻭﺭﺯﺷﯽ, ﺷﻤﺎﺭﺓ ۱, ﺗﺎﺑﺴﺘﺎﻥ ۸۸۳۱ 84 ﺳﻮدآوری، ﺑﺎ دﻳﮕﺮ ﺑﺎﺷﮕﺎه ﻫﺎ رﻗﺎﺑﺖ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ و اﻳﻦ رﻗﺎﺑﺖ ﻣﻮﺟﺐ اﻓﺰاﻳﺶ ﻛﻴﻔﻴﺖ ﺧﺪﻣﺎت در اﻳﻦ ﺑﺎﺷﮕﺎه ﻫﺎ ﺷﺪه و ﺑﻪ دﻧﺒﺎل آن ﺳﺒﺐ اﻓﺰاﻳﺶ رﺿﺎﻳﺖ ﻣﻨﺪی ﻣﺸﺘﺮﻳﺎن ﻣﻲ ﺷﻮد؛ در ﻣﻘﺎﺑﻞ ﭼﻮن ﺳﻮدآوری در ﺑﺎﺷﮕﺎه ﻫﺎی ﺑﺪﻧﺴﺎزی دوﻟﺘﻲ در اوﻟﻮﻳﺖ ﻗﺮار ﻧﺪارد، در ﻧﺘﻴﺠﻪ رﻗﺎﺑﺖ و اﻓﺰاﻳﺶ ﻛﻴﻔﻴﺖ ﺧﺪﻣﺎت ﻫﻢ در اﻳﻦ ﮔﻮﻧﻪ ﺑﺎﺷﮕﺎه ﻫﺎ اﻫﻤﻴﺖ ﭼﻨﺪاﻧﻲ ﻧﺪارد.