Abstract:
ﭼﻜﻴﺪهﻫﺪف ﺗﺤﻘﻴﻖ ﺣﺎﺿﺮ، ﺑﺮرﺳﻲ ﻧﮕﺮش داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ﻛﺎرﺷﻨﺎﺳﻲارﺷﺪ رﺷﺘﺔ ﺗﺮﺑﻴﺖﺑﺪﻧﻲ ﺑﻪ ﮔﺮاﻳﺸﻲ ﺷﺪن آﻣﻮزش در اﻳﻦ ﻣﻘﻄﻊاﺳﺖ. ﺑﺮای اﻧﺠﺎم اﻳﻦ ﺗﺤﻘﻴﻖ، ﺗﻤﺎم داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ﻛﺎرﺷﻨﺎﺳﻲارﺷﺪ ﺗﺮﺑﻴﺖ ﺑﺪﻧﻲ ﭘﻨﺞ داﻧﺸﮕﺎه دوﻟﺘﻲ ﺷﻬﺮ ﺗﻬﺮان در ﺳﺎل ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ68 – 5831 ﺑﻪﻋﻨﻮان ﻧﻤﻮﻧﺔ آﻣﺎری اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪﻧﺪ. روش ﺗﺤﻘﻴﻖ ﺣﺎﺿﺮ، ﺗﻮﺻﻴﻔﻲ و از ﻧﻮع ﭘﻴﻤﺎﻳﺸﻲ اﺳﺖ و ﺑﺮای ﺟﻤﻊآوریاﻃﻼﻋﺎت، از ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﺔ ﻣﺤﻘﻖﺳﺎﺧﺘﻪ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ )78/0 = .(αﻧﺘﺎﻳﺞ ﺑﻪدﺳﺖ آﻣﺪه ﻧﺸﺎن داد ﻛﻪ ﺑﻪﻃﻮر ﻛﻠﻲ داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن،ﮔﺮاﻳﺸﻲ ﺷﺪن رﺷﺘﺔ ﺗﺮﺑﻴﺖ ﺑﺪﻧﻲ در ﻣﻘﻄﻊ ﻛﺎرﺷﻨﺎﺳﻲارﺷﺪ را ﻣﻨﺎﺳﺐ ارزﻳﺎﺑﻲ ﻛﺮدﻧﺪ )ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ 11/4 از 5 در ﻣﻘﻴﺎس ﻟﻴﻜﺮت(،داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ﮔﺮاﻳﺶ ﺣﺮﻛﺎت اﺻﻼﺣﻲ )ﺑﺎ ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ 19/3(، ﻛﻤﺘﺮ و داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ﮔﺮاﻳﺶ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ورزﺷﻲ )ﺑﺎ ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ 23/4(،ﺑﻴﺸﺘﺮ از دﻳﮕﺮ ﮔﺮاﻳﺶﻫﺎ ﻣﻮاﻓﻖ ﮔﺮاﻳﺸﻲ ﺷﺪن رﺷﺘﺔ ﺗﺮﺑﻴﺖ ﺑﺪﻧﻲ ﺑﻮدﻧﺪ. ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﺑﺎ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺗﺤﻘﻴﻘﺎت ﻗﺒﻠﻲ ﻣﻄﺎﺑﻘﺖ داﺷﺖ.ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﻣﻲﺗﻮان ﮔﻔﺖ ﻛﻪ ﮔﺮاﻳﺸﻲ ﺷﺪن آﻣﻮزش ﺗﺮﺑﻴﺖ ﺑﺪﻧﻲ و ﻋﻠﻮم ورزﺷﻲ در ﻣﻘﻄﻊ ﻛﺎرﺷﻨﺎﺳﻲارﺷﺪ ﻫﻤﺎنﻃﻮر ﻛﻪ اﻧﺘﻈﺎر ﻣﻲرﻓﺖ، ﻣﻮﺟﺐ رﺿﺎﻳﺖ ﺑﻴﺸﺘﺮ داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن و اﻓﺰاﻳﺶ اﻧﮕﻴﺰة ﻋﻠﻢآﻣﻮزی داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ﺷﺪه اﺳﺖ.
The current study aimed to investigate the attitudes of postgraduate students of physical education and sport sciences towards discipline diversity. The statistical sample included all physical education postgraduate students in 1385-86 semester from five public universities in Tehran. The current study was a descriptive, survey-based study and data were gathered using researcher-made questionnaires (?= 0.87). The findings suggested that students, in general, favored such discipline diversity at postgraduate level (average of 4.11 out of 5 in Likert scale). Students of sport injuries and corrective exercises showed a low tendency (average 3.91) while sport management students showed most tendency (average 4.32) towards curriculum specialization in physical education courses. The current results conformed to previous findings. It could be concluded that specialization in the field of physical education and sport sciences at postgraduate level, as expected, resulted in student's higher satisfaction and their learning motives.
Machine summary:
ﺷﻴﺦ و ﻫﻤﻜﺎران )2831( در ﺗﺤﻘﻴﻘﻲ از ﺟﺎﻣﻌﺔ داﻧﺸﮕﺎﻫﻴﺎن و ﻣﺮﺑﻴﺎن ﻣﺘﺨﺼﺺ ﺗﺮﺑﻴﺖ ﺑﺪﻧﻲ ﺑﻪ ﻧﺘﺎﻳﺞ زﻳﺮ دﺳﺖ ﻳﺎﻓﺘﻨﺪ: * 88 درﺻﺪ اﻓﺮاد ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﻲ ﻣﻌﺘﻘﺪ ﺑﻮدﻧﺪ ﻛﻪ ﮔﺰﻳﻨﺶ و آﻣﻮزش داﻧﺸﺠﻮ در وﺿﻌﻴﺖ ﻗﺒﻠﻲ )ﺑﺪون ﮔﺮاﻳﺶ(، ﺑﻪ ﺗﺨﺼﺺ ﻻزم و ﺟﺬب در ﺑﺎزار ﻛﺎر ﻣﻨﺠﺮ ﻧﻤﻲﺷﻮد؛ * 29 درﺻﺪ ﻣﻌﺘﻘﺪ ﺑﻮدﻧﺪ ﻛﻪ وﺿﻌﻴﺖ اداﻣﺔ ﺗﺤﺼﻴﻞ در ﻣﻘﻄﻊ ﻛﺎرﺷﻨﺎﺳﻲارﺷﺪ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﻪﺻﻮرت ﮔﺮاﻳﺸﻲ ﺑﺎﺷﺪ و ﺑﻴﺶ از 08 درﺻﺪ ﻣﻮاﻓﻖ ﮔﺮاﻳﺶﻫﺎی آن زﻣﺎن ﻣﻘﻄﻊ دﻛﺘﺮی )ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ورزﺷﻲ، ﻓﻴﺰﻳﻮﻟﻮژی ورزﺷﻲ و رﺷﺪ و ﺗﻜﺎﻣﻞ ﺣﺮﻛﺘﻲ( در ﻣﻘﻄﻊ ﻛﺎرﺷﻨﺎﺳﻲارﺷﺪ ﺑﻮدﻧﺪ )3(.
ﺑﺮرﺳﻲ ﻧﮕﺮش داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ﻛﺎرﺷﻨﺎﺳﻲ ارﺷﺪ رﺷﺘﺔ ﺗﺮﺑﻴﺖ ﺑﺪﻧﻲ ﺑﻪ ﮔﺮاﻳﺸﻲ ﺷﺪن آﻣﻮزش در اﻳﻦ ﻣﻘﻄﻊ 13 ﺭﻭﺵ ﺗﺤﻘﻴـﻖ روش ﺗﺤﻘﻴﻖ ﺣﺎﺿﺮ، ﺗﻮﺻﻴﻔﻲ و از ﻧﻮع ﭘﻴﻤﺎﻳﺸﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻪﺻﻮرت ﻣﻘﻄﻌﻲ اﻧﺠﺎم ﮔﺮﻓﺖ.
(P ﻣﻘﺎﻳﺴﺔ دﻳﺪﮔﺎهﻫﺎی داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ﮔﺮاﻳﺶﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ در ﻣﻮرد ﺗﻚ ﺗﻚ ﺳﺆاﻻت ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از آزﻣﻮن آﻣﺎری ﻛﺮوﺳﻜﺎل واﻟﻴﺲ ﺗﻨﻬﺎ در ﺳﺆال آﻳﺎ ﮔﺮاﻳﺸﻲ ﺷﺪن ﺗﺮﺑﻴﺖ ﺑﺪﻧﻲ، ﻓﺮﺻﺖﻫﺎی ﺷﻐﻠﻲ ﺑﻴﺸﺘﺮی ﺑﺮای داﻧﺶآﻣﻮﺧﺘﮕﺎن ﻓﺮاﻫﻢ ﻣﻲﻛﻨﺪ ﻳﺎ ﻧﻪ؟ ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﻲداری ﺑﻴﻦ ﮔﺮاﻳﺶﻫﺎ ﻧﺸﺎن داد )30/0=.
ﺑﺮرﺳﻲ ﻧﮕﺮش داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ﻛﺎرﺷﻨﺎﺳﻲ ارﺷﺪ رﺷﺘﺔ ﺗﺮﺑﻴﺖ ﺑﺪﻧﻲ ﺑﻪ ﮔﺮاﻳﺸﻲ ﺷﺪن آﻣﻮزش در اﻳﻦ ﻣﻘﻄﻊ 53 ﻫﻤﺎنﻃﻮر ﻛﻪ ﺟﺪول 4 ﻧﺸﺎن ﻣﻲدﻫﺪ، ﻧﺘﺎﻳﺞ آزﻣﻦ ﻣﻦ – وﻳﺘﻨﻲ ﻧﺸﺎن داد ﻛﻪ اﻳﻦ ﺗﻔﺎوت ﺑﻴﻦ ﮔﺮاﻳﺶ ﺣﺮﻛﺎت اﺻﻼﺣﻲ ﺑﺎ ﮔﺮاﻳﺶﻫﺎی ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ورزﺷﻲ، ﻓﻴﺰﻳﻮﻟﻮژی ورزﺷﻲ و رﻓﺘﺎر ﺣﺮﻛﺘﻲ ﻣﻌﻨﻲدار اﺳﺖ.
اﺳﻤﻌﻴﻠﻲ )8731( در ﺗﺤﻘﻴﻖ ﺧﻮد، ﻣﻬﻢﺗﺮﻳﻦ ﭘﻴﺸﻨﻬﺎد داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ﻛﺎرﺷﻨﺎﺳﻲ ﺑﺮای اﺻﻼح وﺿﻌﻴﺖ آﻣﻮزﺷﻲ رﺷﺘﺔ ﺗﺮﺑﻴﺖ ﺑﺪﻧﻲ و ﺑﻬﺒﻮد آن را ﮔﺮاﻳﺸﻲ ﻛﺮدن اﻳﻦ رﺷﺘﻪ در ﻣﻘﻄﻊ ﻛﺎرﺷﻨﺎﺳﻲارﺷﺪ ذﻛﺮ ﻛﺮده ﺑﻮد ﻛﻪ ﺑﺎ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺗﺤﻴﻖ ﺣﺎﺿﺮ ﻫﻤﺨﻮاﻧﻲ دارد.