Machine summary:
"بدون تردید شکلگیری سبک مغولی هند ریشهدر حضور این دو نگارگر بزرگ ایرانی در دربار همایون و به ویژه تحت(به تصویر صفحه مراجعه شود) تأثیر مکتب هرات و تبریز داشت؛و به واسطه سرپرستی این دو هنرمنددر کارگاه نگارگری گورکانیان،نهالی از درخت تنومند نگارگری ایرانیکه تحت سالیان دراز قوام پیدا کرده و استادانی چون جنید و بهزاد وسلطان محمد هرکدام برگ زرینی به آن افزوده بودند،در هندوستان جوانهزد.
جدول زیر نشان دهنده تعداد هنرمندان نامداری است که در دوران پادشاهان گورکانیاز ایران به دربار ایشان مهاجرت نمودند یا با ریشههای ایرانی در آنجا بهدنیا آمدند (333,2005,nidduaiZ) نام پادشاه همایون اکبر جهانگیر شاه جهان اورنگزیب تعداد هنرمندان 10 37 46 13 4 جدای از نگارگران و ادیبان،در دیگر هنرهای مرتبط با کتابآراییاز جمله خوشنویسی،نیز خطاطان پرآوازه ایرانی به دربار گورکانیان راهیافتند و خط نستعلیق،خط رسمی دربار گورکانی شد.
او نگارگران بسیاری از اقصا نقاط کشور به کارگاه خود کشانددر اینجا بود که در اولین گام سبک مغولی هند در همآمیزی سبکقوام یافته نگارگری ایرانی به علاوه سنتهای گوناگون نقاشان بومی هندو تأثیرات نقاشی اروپایی شکل گرفت،«طی این دوره چاپهای هلندیو آلمانی توسط مبلغان یسوعی به دربار مغولها تأثیر پایداری گذاشت» (276,2005,nidduaiZ) از مهمترین سبکهای بومی کارگاه اکبرمیتوان به سبکهای کاراپنکاشیکا،کاندایانا،راجستانی،پاهاری و...
سلیم فرزند اکبر ملقب به جهانگیر شاه نیز که(به تصویر صفحه مراجعه شود) پس از اکبر به سلطنت رسید همانند پدرش بسیار به نگارگری علاقهداشت و خود آموزش نگارگری دیده بود و در این زمینه حتی بیش از پدرصاحبنظر بود،«سلیم شاهزاده جوان قبل از اینکه دربار و کارگاه خودشرا تأسیس کند،در الله آباد به دقت آثار و نگارههای ایرانی با گرایش سبکصفوی را از میر سید علی،عبد الصمد و فرخ بیگ جمع میکرد."