Abstract:
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تغییرات پارامترهای قلبی – عروقی و تنفسی در دانش آموزان هنگام حمل کوله پشتی بود. به این منظور 15 دانش آموز پسر (با میانگین سنی 5/0± 53/12 سال، قد 8/1± 7/164 سانتی متر و وزن 6/1± 55 کیلوگرم) به طور داوطلبانه در پژوهش حاضر شرکت کردند. هر آزمودنی، کوله پشتی هایی با اوزان 0، 8، 10/5، 13 درصد وزن بدن خود را به طور تصادفی با سرعت 9/3 کیلومتر بر ساعت و به مدت 15 دقیقه بر روی تریدمیل حمل کرد ضربان قلب (HR)، تهویه دقیقه ای (VE) و تعداد تنفس (FR) به وسیله دستگاه گاز آنالایزر و فشار خون (BP) نیز توسط فشارسنج دیجیتالی در حالت های استراحت، فعالیت (دقیقه 15 ) و ریکاوری (3 دقیقه پس از آزمون راه رفتن) اندازه گیری شد. نتایج آزمون آماری نشان داد که در شرایط 10/5 و 13 درصد وزن بدن،BP و VE در حین حمل و نیز 3 دقیقه پس از حمل به طور معناداری بیشتر از شرایط باری 0 و 8 درصد بود (0/000 = P). همچنین، مقادیر متغیرهای مذکور در شرایط باری 5/10 و 13 درصد، 3 دقیقه پس از حمل، هنوز معناداری بیشتر از سطوح پایه استراحتی بود (0/000 = P) . بین شرایط باری 0 و 8 درصد تفاوت معنی داری در متغیرهای مذکور چه در حین حمل و چه 3 دقیقه پس از آن وجود نداشت. در مقادیر HR و FR آزمودنی ها چه در حین حمل و چه پس از حمل بارهای مختلف، تفاوت معناداری مشاهده نشد. برای اساس نتایج پژوهش حاضر، حمل کوله پشتی معادل 8% وزن بدن تغییرات معنی داری را در پارامترهای تنفسی و قلبی – عروقی دانش آموزان ایجاد نمی کند. ازاین رو می توان آن را به عنوان وزن مطلوب کوله پشتی برای حمل توسط دانش آموزان نوجوان پیشنهاد کرد.
The purpose of this study was to examine cardiovascular and respiratory changes in students carrying backpacks. 15 male students (age: 12.5±0.5 years old; height: 164.7±1.8 cm; and weight: 55±1.6 kg) volunteered to participate in this study. All subjects randomly carried backpacks of 0%، 8%، 10.5% and 13% of their own body weight in different days on treadmill at 3.9 km/h for 15 minutes. Heart rate (HR)، pulmonary ventilation (VE) and frequency respiration (FR) of the subjects were measured by Gas Analyzer System and SBP and DBP were measured by a digital blood pressure meter in 3 positions: test، exercise (15th minute) and recovery (3 minutes after walking). The statistical analysis of data indicated that SBP، DBP and VE in 10.5% and 13% load conditions were significantly higher than in 0% and 8% load conditions (P=0.000). Also، 10.5% and 13% load conditions were significantly higher 3 minutes after walking when compared to the rest level (P=0.000). There were no significant differences between 0% and 8% load conditions in both during and 3 minutes after walking conditions. HR and FR of subjects showed no significant difference during and after carrying different loads. According to the results of the present study، carrying backpacks equal to 8% of body weight does not create any significant changes in cardio-respiratory parameters of students، thus it can be recommended as an optimal weight of backpack for students.
Machine summary:
"بنابراین باتوجه به تحقیقات اندک و اطلاعات ضد و نقیض موجود در این زمینه محققان پاسخگویی به دو پرسش مهم را(1)- yelkcarB (2)- rokunirisnahC (3)- eocsaP (4)- gnoH (5)- gnaW ضروری میدانند:اول اینکه حمل کولهپشتیهای مدرسهای چه آثاری بر روی پاسخهای فیزیولوژیکی دانشآموزان نوجوان دارد؟دوم اینکه وزن مناسب برای کولهپشتیهای حملی دانشآموزان نوجوان چقدر است؟ در همین راستا و برای پاسخگویی به این سؤالات،در این تحقیق تلاش شده است تا با استفاده از روشهایآزمایشگاهی،آثار حمل کولهپشتیهای با اوزان متفاوت بر روی برخی متغیرهای قلبی-عروقی و تنفس دانشآموزان ردۀ سنی 12 تا 13 سال،مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) بحث و نتیجهگیری در پژوهش حاضر مقایسۀ PBS و PBD آزمودنیها بین شرایط باری مختلف حمل کولهپشتی نشان داد کهمقدار این متغیرها در حین حمل کولهپشتیهای با وزن نسبی معادل 10/5 و 13 درصد وزن بدن،نسبت بهشرایط باری معادل 0 و 8 درصد،به طور معناداری افزایش مییابد،اما بین حمل کولهپشتی معادل 8 درصد وزنبدن و راه رفتن بدون حمل کیف(0%وزن بدن)،تفاوت معناداری در مقدار این متغیرها وجود ندارد.
نتایج نشان داد که تهویۀ دقیقهای EV هنگام حمل کولهپشتیهای با اوزان 10/5 و 13 درصد وزن بدن نسبت به شرایط باری 0 و 8،بهطور معنیداری افزایش مییابد،اما از این نظر بین حمل کولهپشتی 8 درصدی و راه رفتن بدون کیف(0%وزنبدن)تفاوت معنیداری وجود نداشت."