Abstract:
این پژوهش به مقایسه عوامل تنیدگی زا و شیوه های مقابله ای در دانش آموزان پر تنش و کم تنش پرداخته است. سوالات و فرضیات مطرح شده به ارزیابی میزان تنش و نقش جنس در عوامل تنیدگی زا و شیوه های مقابله ای می پردازد. نمونه مورد بررسی شامل 124 آزمودنی می باشد که 62 پسر پرتنش و کم تنش و 62 دختر پرتنش و کم تنش را در بر می گیرد. ابزارهای مورد استفاده پرسشنامه DASS برای سنجش میزان تنش، مقیاس رویدادهای زندگی نوجوانان و پرسشنامه روش رویارویی می باشند. روش تحقیق، از نوع علی – مقایسه ای است. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون t برای میانگینهای مستقل و آزمون t هتلینک استفاده شد. نتایج بدست آمده بیانگر این است که عوامل تنیدگی زا در دو گروه پرتنش و کم تنش تفاوت دارد. نقش جنس در نوع عوامل تنیدگی زا تاثیر ندارد. شیوه های مقابله ای در دو گروه پرتنش و کم تنش متفاوت است و نقش جنس در انتخاب شیوه های مقابله ای تاثیر دارد.
Machine summary:
"در نظریۀ اولیۀ لازاروس،ارزیابی شناختی شامل دوجزء میشود،ارزیابی اولیه و ارزیابی ثانوی،ارزیابی اولیه به این صورت است که وقتی شخصی بایک موقعیت بالقوه تنیدگیزا روبرو میشود،آن موقعیت را از نظر آسیبزا بودن برای سلامتی خود بررسی میکند،در اینجا سه اتفاق میافتد،یا آن موقعیت ربطی به سلامتی ندارد لذاتهدیدآمیز نیست،یا موقعیت خوب و بیخطر است و مثبت تلقی میشود،یا اینکه تهدیدآمیز وآسیبزا میباشد.
لی و همکاران،(1996)،مطالعهای را در زمینۀ تفاوتهایجنسی در تنیدگیزاهای روزمره یا خرده تنیدگیها و علائم گزارش شده برای 135 دختر و 127پسر دبیرستانی در هنککنگ انجام دادند،نتایج به دست آمده نشان داد که دختران در مقایسه باپسران در مواجهه با تنیدگیزاهای روزمره،بیشتر خلق منفی و علائم جسمی بیشتر و هیجاناتمثبت خیلی کمی را از خود نشان میدهند.
بیشتر تحقیقاتی که در زمینۀ شیوههای مقابلهای صورت گرفته است،رابطۀ این شیوهها را بااختلالات روانی و جسمانی مورد بررسی قرار دادهاند،بعنوان مثال تحقیق،لیونه،شلدون و کاپلان(1991)،که در مورد رابطۀ بین اضطراب و روش مقابلهای است.
نتایج بدست آمده نشان دادکه بیماران افسرده هنگامی که با حوادث بین فردی تنیدگیزا روبرو میشوند،نسبت به گروه گواه،کمتر از شیوههای طرحریزی حل مساله و ارزیابی مثبت،استفاده میکنند و بیشتر از روش فرار واجتناب استفاده میکنند.
در تحقیقی که در مقایسۀ عوامل تنیدگیزای روزمره و روشهای مقابله با آنها در دانشجویاندختر و پسر در شهر مشهد انجام شد 50 دانشجوی دختر و 50 دانشجوی پسر مورد بررسی قرارگرفتند،نتایج بدست آمده نشان داد که میانگین فراوانی و ناخوشایندی عوامل تنیدگیزایروزمره و روشهای مقابله با آنها،در دانشجویان دختر و پسر تفاوت معنیداری نیست و جنس دراین مساله نقشی نداشته است(اولادی،نورمحمدی،1378).
456-445(3) 40,seidutS lacigolohcysP fo lanruoJ,srehcaet ni selyts gnipoc dna sserts efiL."