Abstract:
در چند سال اخیر بسیاری از گروههای آموزشی دانشگاههای کشور اقدام به راه اندازی دوره های کارشناسی ارشد و دکتری در رشته ها و گرایشهای مختلف نموده اند. بر همین اساس هر روز بر تعداد دانشجویان شاغل به تحصیل در این مقاطع افزوده می شود. بخشی از برنامه آموزشی این گروه از دانشجویان انجام پژوهش و ارائه نتایج این پژوهشها در پایان نامه های تحصیلی است. به منظور ارتقا وضعیت پژوهشی کشور، از دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری خواسته می شود تا نتایج پژوهش خود را به صورت مقاله در نشریات معتبر علمی مربوط به رشته خود منتشر سازند. انتشار نتایج این پژوهشها بصورت مقاله موجب می شود علاقه مندان به این زمینه های تخصصی از جدیدترین یافته های علمی اطلاع یافته و برای بررسی صحت نتایج منتشر شده و دستیابی به نتایج دقیق تر، دست به انجام پژوهشهای دیگری بزنند. از طرف دیگر، انتشار نتایج این پژوهشها باعث می شود پاسخ سوالات ایجاد شده در ذهن پژوهشگران در دسترس آنها قرار گیرد و از پژوهشهای موازی و تکراری نیز جلوگیری شود. گسترش فضای پژوهش در کشور موجب افزایش مجلات علمی در رشته های مختلف شده است. افزایش طرحهای پژوهشی در دانشگاهها و توسعه دوره های کارشناسی ارشد و دکتری در داخل کشور، تعداد مقالات دریافتی این مجلات را افزایش داده است. از سوی دیگر محدودیت تعداد مجلات و گنجایش آنها، موجب دقیق تر شدن فرآیند داوری و انتخاب مقالات گردیده است. اصول کلی مورد قبول مجلات علمی جهت داوری و انتخاب مقالات رسیده بسیار مشابه است. تدوین کنندگان در این مقاله سعی کرده اند اصول کلی نگارش مقالات پژوهشی – روانشناختی را با استفاده از کتب و راهنمای نگارش مقالات روانشناختی و تجارب نویسندگان این گونه مقالات و همچنین تجارب داوران و هیات تحریریه مجلات روانشناختی و فرمهای مورد استفاده جهت ارزیابی مقالات، مشخص تر نمایند. معمولا مقالات پژوهشی شامل بخشهای عنوان، اسامی نویسندگان، چکیده، مقدمه، پیشینه تحقیق، روش تحقیق، نتایج، بحث و نتیجه گیری، تقدیر و تشکر، یادداشتها، منابع و ضمائم می باشد. در این مقاله اصول کلی نگارش این بخشها به ترتیب ارائه می شود.
Machine summary:
"در تدوین بخش بحث و نتیجهگیری،نویسنده با 9 سؤال روبهرو است که باید این سؤالها را به طوردقیق و خلاصه پاسخ داد: 1-هدف از انجام پژوهش چه بوده است؟ 2-آیا نتایج به خوبی با اهداف پژوهش ارتباط دارند؟ 3-یافتههای پژوهش تا چه اندازه معتبر و قابل تعمیم هستند؟ 4-آیا یافتههای پژوهش با یافتههای پژوهشهای قبلی هماهنگی دارد؟در صورت تناقضیافتهها با نتایج پژوهشهای قبلی چه تفسیری برای یافتههای جدید میتوان داشت؟ 5-در بین یافتههای پژوهش،چه چیزی جالب و غیر منتظره است و میتواند به دانستههایقبلی چیزی اضافه کند؟ 6-راههای مختلف تفسیر یافتهها چیست؟آیا میتوان نتایج به دست آمده را به گونهایدیگر تفسیر کرد؟ 7-محدودیتهای پژوهش حاضر کدامند؟ 8-اصلاحاتی که میتوان در پژوهشهای بعد مؤثر باشند،کدامند و چه پیشنهادهائی میتوانبرای پژوهشگرانی که میخواهند پژوهشهای مشابهی انجام دهند،ارائه کرد؟ 9-چه نتیجۀ نهائی از این یافتهها میتوان گرفت؟ تقدیر و تشکر این بخش معمولا در آخر مقاله،قبل از منابع و یا در زیرنویس صفحه اول ارائه میشود و درآن از افراد و مؤسساتی که پژوهشگران(نویسندگان مقاله)را در انجام پژوهش یاری کردهاندتقدیر و تشکر میگردد.
*(به تصویر صفحه مراجعه شود)در تدوین بخش فهرست منابع نویسنده با چهار سؤال روبهرو است که باید به آنها پاسخ دادهشود: 1-آیا تمام مقالات و کتب مورد استفاده در مقاله در بخش منابع آمده است؟ 2-آیا فهرست منابع از نظر املایی و نگارشی به طور صحیح تدوین شده است؟ 3-آیا ترتیب منابع براساس حروف الفبا و یا شمارههای مشخص شده در متن رعایت شدهاست؟ 4-آیا نام مقالهای به طور اشتباه در فهرست آمده که در مقاله از آن استفاده نشده باشد؟ لازم به توضیح است که اگر مقاله،کتاب،فصلی از یک کتاب و یا مقاله ارائه شده در کنفرانسیا کنگرۀ علمی از شبکۀ اینترنت گرفته شود،بایستی مرجع اصلی آن یعنی مقاله،کتاب و..."