Abstract:
هدف: بررسی روند تصویب واحد درسی «جمعیت و تنظیم خانواده» و نقد کتابهای موجود.
روش: توصیفی و کتابخانه ای.
یافته ها: هدف کلی از واحد درسی تنظیم خانواده، ایجاد توازن بین امکانات و تعداد فرزندان و ایجاد هماهنگی بین جمعیت و تولید در سطح جامعه است؛ اما با توجه به مدارک موجود، معلوم می شود که واحد درسی«جمعیت و تنظیم خانواده» با اینکه چند سالی است در راستای کنترل جمعیت در دانشگاه های کشور تدریس می شود، اما تدریس آن با مشکلاتی مواجه بوده است.
نتیجه گیری: باید مطالب مربوط به تنظیم خانواده در زمان ازدواج و در مراکز مشاوره به دختران و پسران به صورت تفصیلی آموزش داده شود. همچنین پیشنهاد می شود درس «دانش خانواده» با محوریت معیارهای انتخاب همسر، ازدواج آسان و... در دانشگاه ها تدریس شود.
Aim: The present study intends to analyze the process of approving the educative unit of "population and family planning" and to criticize the related books.
Method: Descriptive and library.
Result: The goal of the "population and family planning" unit is to keep a balance between capabilities and number of children and keep a balance between population and production in society. The present situation and signs indicate some difficulties and problems related to unit of "population and family planning".
Conclusion: It is necessary to teach family planning details to girls and boys referring to marital counseling centers. The author of the article suggests a new lesson named "family knowledge" for university students including criteria in spouse finding، easy marriage…
Machine summary:
"با نگاهی به سرفصلهای مصوب شورای عالی برنامهریزی در سال 1372،عناوینی همچون موارد ذیل در متن کتب هست که براساس موضوعات بهداشت باروری تنظیم شده است: -تنظیم خانواده در ادیان مختلف؛(گوهری،1384،ص 68؛سهرابی،1386،صص 99-91) -اعتیاد؛(حسینی،1389،ص 229-223؛محمودیفر و همکاران،1388،ص 156) -بیماریهای مقاربتی؛(محمودیفر و همکاران،1388،صص 155-137) -توضیح و تشریح اندامها؛(همان،ص 105-100؛آینهبند و همکاران،1387،ص 26-24؛ذاکری،1385،ص 56) -فیزیولوژی دستگاه تولیدمثل؛(ذاکری،1358،ص 51؛آینهبند و همکاران،1387،صص 58-48) -توضیح روابط جنسی و زناشویی به صورت بسیار جزیی و مفصل؛(آیندهبند و همکاران،1387،صص 78-76) -سقط جنین به عنوان یک روش نوین پیشگیری؛(گوهری،1384؛ص 134) -تشریح و توضیح مفصل در خصوص روشهای پیشگیری؛(آینهبند و همکاران،1387،صص 109-108؛ محمودیفرد و همکاران،1388،صص 103-101) -داروشناسی و اعلام داروهای مختلف در کاهش و افزایش میل جنسی؛(ذاکری،1385،صص 85-84) -مراحل ارگاسم و اوج لذت جنسی به همراه تصاویر هرمرحله؛(آینهبند و همکاران،1387،صص 47-46) -ارائۀ روشهای غیر متداول آزمایشنشده برروی انسان؛(سهرابی،1386،ص 144) -استفاده از تصاویر.
بنابر این،با توجه به گزارش ارائهشده،پیشنهادهای ذیل برای اصلاح این واحد درسی ارائه میشود: *تقویت کیفیت مباحث و کارکرد مراکز مشاورۀ قبل از ازدواج،البته پس از تغییر نام آنها به«مراکز مشاورۀ حین ازدواج»و آموزش تمام مسائل مربوط به ازدواج و روابط زناشویی؛ *مقید کردن مراکز در رسمی بودن آموزشها و الزامی کردن دورههای آموزشی برای زن و شوهرهای جوان و لزوم کسب مجوز وسیلۀ زوجین با سازوکارهای لازم؛ *پرداختن به افزایش و کاهش جمعیت از نظر علمی(نه تنها فقط افزایش جمعیت)و معایب و محاسن هریک در کتب دروس عمومی برای همۀ رشتهها و تنها ارائۀ آموزش مبانی نظری در ارتباط با تنظیم خانواده،بدون ذکر روشهای پیشگیری از بارداری؛ *حذف واحد درسی«جمعیت و تنظیم خانواده»یا تبدیل آن به واحد درسی عمومی-اختیاری،از تمامی رشتههای دانشگاهی(غیر از رشته پزشکی)و تصویب واحد درسی«دانش خانواده»پیشنهادی شورای فرهنگی-اجتماعی زنان با عنوان«آموزش مفاهیم خانواده»یا عنوانی مناسبتر برای بیان اهمیت و جایگاه حقیقی خانواده؛ *در صورت تداوم این واحد درسی،اصلاح سرفصلها و نظارت جدی برچاپ کتب با موضوع تنظیم خانواده؛ *نظارت مستقیم و تأیید سازمان سمت به عنوان چاپکنندۀ کتب عمومی دانشگاهی،در خصوص کتب تألیفی تنظیم خانواده قبل از چاپ."