Abstract:
هدف پژوهش حاضر بررسی اعتبار و روایی در (PAS) مقیاس اضطراب کودکان پیش دبستانی نمونه ای از کودکان 2 تا 6 سال شهر تهران بود. مادران 277 کودک تهرانی که در مهدکودکهای مناطق مختلف
حضور داشتند، به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب و سپس مقیاس اضطراب کودکان پیشدبستانی
را به همراه مقیاس درجه بندی کانرز (فرم والدین)، در دو نوبت به فاصله 20 روز، تکمیل نمودند. یافتهها
نشان داد، تمام زیر مقیاسهای اضطراب کودکان پیش دبستانی (به استثناء زیر مقیاس اختلال وسواس - بی اختیاری) از همسانی درونی متوسط تا بالایی( 0/41 تا 0/76 ) برخوردار بوده و دارای اعتبار خوبی است.
ارزیابی روایی این مقیاس نیز با نتایج مثبتی همراه بود، علاوه بر روایی صوری که بوسیله متخصصان تایید
شد، روایی ملاک آن بواسطه همبستگیهای متوسط تا این مقیاس با زیر مقیاس (0/41 تا 0/67)
اضطراب مقیاس کانرز تایید شده و همبستگیهای بالای آزمون – بازآزمون (0/73 تا 0/82) نشان دهنده اعتبار خوب این مقیاس بود. در نهایت تفاوت معنی دار، نمرات گروه بالینی و گروه بهنجار در مقیاس
اضطراب کودکان پیش دبستانی نشان دهندة روایی افتراقی مقیاس بود. این ابزار می تواند در پژوهشها و
موقعیتهای بالینی مورد استفاده قرار گیرد.
The aim of the present study was the examination of validity and reliability of Preschool Anxiety Scale (PAS) in a sample of 2-
6 years old children of Tehran. The mothers of 277 Tehranian children from different kindergartens were selected by cluster sampling. Then they were asked to completed Preschool Anxiety Scale & Conners Parent Rating Scale, twice with 20 days interval. The results showed that all subscales of PAS (with the exception of the obsessive-compulsive disorder subscale) displayed moderate to high internal consistency (0/64 to 0/76) and had good reliability. Validity evaluation yielded positive results, In addition to
face validity that was confirmed by specialists, criterion-references validity was supported by moderate to high (0/41 to 0/67) correlations with the anxiety subscale of Conners scale, and high correlation in test-retest (0/73 to 0/82)
demonstrated good reliability of this scale. Finally, a significant difference between the scores of clinical and normal groups in PAS
demonstrated discriminative validity of the scale. This instrument can be used in research and clinical settings.
Machine summary:
"این مقیاس کهتوسط والدین تکمیل میگردد،براساس فهرست اختلالهای اضطرابی«چهارمین نظامتشخیصی و آماری اختلالهای روانی»تهیه شده و دارای 28 سوال است که نشانههایمرضی«اختلال اضطراب جدایی»،«اختلال اضطرابی تعمیمیافته»،«هراس اجتماعی»،«ترس از آسیب جسمانی»(به عنوان یک هراس خاص)و«اختلال وسواس-بیاختیاری»را در کودکان 2 تا 5 سال مورد ارزیابی قرار میدهد.
سپس همسانیدرونی،اعتبار آزمون-بازآزمون آن مورد بررسی قرار گرفت و میزان همبستگی زیرمقیاسهای آن با«زیرمقیاس اضطراب کانرز»که درجامعۀ ایرانی از روایی و اعتبارخوبی برخوردار است مورد ارزیابی قرار گرفت،همچنین بواسطۀ مقیاسۀ نتایج گزارشمادران نمونۀ پژوهش با گزارش مادران نمونهای بالینی از کودکانی که بوسیلۀ مصاحبهبالینی واجد اختلالهای اضطرابی تشخیص داده شده بودند،روایی تمییزی مقیاسارزیابی شد.
جدول 4-همبستگی زیرمقیاسها با مقیاس اضطراب کانرز و همبستگیهای آزمون-بازآزمون (به تصویر صفحه مراجعه شود)برای بررسی روایی تمیزی این مقیاس نتایج مادران نمونه پژوهش به عنوان یکنمونۀ بهنجار با نتایج مادران یک گروه بالینی که بواسطه مصاحبه تشخصیصی مبتنیبر MSD کودکان آنها تشخیص اختلالهای اضطرابی(مانند اضطراب جدایی،هراساجتماعی،هراس خاص)دریافت کرده بودند،مورد مقیاسه قرار گرفت.
این نتایج همسو با نتایج پژوهشهایی هستند که ویژگیهای روانسنجی مقیاساضطراب کودکان پیشدبستانی را مورد ارزیابی قرار دادهاند:افزون بر اسپنس وهمکارانش(2001)،برورن و موریس(2003)بر اعتبار و روایی این مقیاس درنمونهای از کودکان آلمانی تاکید و همبستگیهای بالای زیر مقیاسهای آن را را بامقیاس ترسها و نگرانی کودکان نشان دادهاند،همسانی درونی این مقیاس و تواناییتمایز بین گروهای بالینی و بهنجار نیز مناسب بوده است.
9-400:(3)39,ygolohcysP ecnecselodA dlihC lacinilC fo lanruoJ E} &%05903YSRG059G% {E loohcserp ni sredrosid laroivaheb dna lanoitome nommoC."