Abstract:
پدیدارشناسی فیلمهای عامهپسند هندی، بر مبنای شناسایی توأمان رمزگان فلسفی ـ فنی، تمهیدی بر دریافت یک گفتمان بومی بهمثابه فرهنگ عامه جهانی است. صورتبندی گفتمانی فیلمهای عامه پسند هندی بر مبنای ساختار تفکر فلسفی ـ دینی بومی و آفرینش جهان روایی رویایی و خیالانگیز، متأثر از مولفهها و عناصر فلسفی، دینی و اساطیری، امکان تحقق پدیدهای جهانی در عین سنتگرایی و بومیگروی را فراهم آورده است. دغدغه اصلی این نوشتار کالبدشکافی از یک گفتمان روایی متناقض نماست که در عین «انبوه سازی»، «کلیشهگرایی»، «مخاطب محوری»، و ... میراث فلسفی ـ دینی سرزمینی فرهنگپرور و مکتبخیز را باز میتاباند. درحالیکه گفتمان روایی و ساختار هنری آثار روشنفکری سینمای هند در عین واقعیتگرایی، شخصیتپردازی، شاعرانگی، و... از بیان حداقلهای هویت فرهنگی قومی و سنتی خویش عاجز میماند.
Machine summary:
"سپس مولانا میگوید قطعا همۀ آنها حق نیستند و قطعا همۀ آنها هم باطل نیستند و سپس نتیجه میگیرد که حتما حق و حقیقتی وجود دارد که گروهی میتوانند باطل خود را به جای آن حق جلوه دهند زیرا اگر زر خالص نباشد زر تقلبی در بازار فروش نمیرفت و اگر سخن راست وجود نداشت، مردم سخن دروغ را باور نمیکردند و حتی زهر را در داخل قند شیرین به مردم میخورانند و جو فروش بهسبب وجود گندم است که جو خود را به اسم گندم بهفروش میرساند: هم چنان که هر کسی در معرفتفلسفی از نوع دیگر کرده شرحو آن دگر بر هر دو طعنه میزندهر یک از ره، این نشانها زان دهنداین حقیقت دان، نه حقاند این همهز آن که بی حق، باطلی ناید پدیدگر نبودی در جهان نقدی روانتا نباشد راست، کی باشد دروغبر امید راست، کژ را میخرندگر نباشد گنــدم محبــوب نـــــــوش میکند موصوف غیبی را صفتباحثی مر گفت او را کرده جرحو آن دگر از زرق جانی میکندتا گمان آید که ایشان زان دهاندنه به کلی گمرهاناند این رمهقلب را ابله به بوی زرخریدقلبها را خرج کردن کی توانآن دروغ از راست میگیرد فروغزهر، در قندی رود آنگه خورندچه برد گندمنمای جوی فــــــروش1 مولوی 1 درعین اینکه اختلاف میان مذاهب را به سبب اختلاف دید و نظرگاه میداند، میگوید: همة مذاهب حق نیست و همه هم باطل نیست پس باطل شمردن یا حق شمردن همه مذاهب، نادانی و احمقی است، میگوید که مذهب حق در میان مذاهب مانند شب قدر است که در شبها نهان و مورد شک و تردید است: مولانا، جلالالدین رومی، مثنوی معنوی، دفتر دوم، ابیات 2961-2970."