Abstract:
هدف: پژوهش حاضر با هدف آسیب شناسی پژوهشی اعضای هیات علمی رشته های علوم انسانی اجرا گردید. روش: نوع تحقیق کاربردی و از نظر ماهیت پیمایشی بود. یافته ها: یافته ها نشان داد ضعف مدیریت و سیاست گذاری پژوهشی، موانع توانمندسازی اعضای هیات علمی، ضوابط دست و پا گیر اداری، موانع شخصی، مسائل اجتماعی، مشکلات اقتصادی و کمبود امکانات پژوهشی از عوامل آسیب زای پژوهشی رشته های علوم انسانی هستند. از مشکلات جدی در دانشگاه های اهواز، فقدان ارتباط علمی قوی، جدی و کارآمد با دانشگاه های مطرح دنیا و مجامع بین المللی است. نبود ساختار و روابط صحیح درون سازمانی، ضعف قوانین و مقررات باعث سردرگمی و سرگردانی محققین می شود. عدم آشنایی با نرم افزارهای پژوهشی، عدم آشنایی کافی با تایپ و اصول نگارش پژوهش و عدم آشنایی با اصول مقاله نویسی)، مسائل شخصی(عدم تسلط کافی برای استفاده از منابع خارجی، بالا بودن موظفی تدریس، استخدام هیات علمی بدون توجه به توان پژوهشی آنها)، عوامل اجتماعی(عدم شفافیت جایگاه تحقیق و محقق، ناکافی بودن مشوق های معنوی مناسب از محقق، نبود زمینه فرهنگی برای فعالیت های علمی در جامعه، فراغ خاطر به علت تنش های خارج دانشگاه، اهمیت ندادن به محققان برجسته و عدم تقدیر مناسب از آن ها، پایین بودن جایگاه پژوهش در بین مسئولین دانشگاه، اجتماعی پژوهش های علوم انسانی) و مشکلات اقتصادی (ناچیز بودن درآمد حاصل از فعالیت های پژوهشی، پایین بودن حمایت مالی تحقیقات علوم انسانی، عدم تخصیص به موقع اعتبارات پژوهشی، کسر مالیات از قراردادهای پژوهشی، گران بودن هزینه تالیفات و نتایج پژوهشی و بودجه ناکافی پژوهش در تحقیقات علوم انسانی) انجام پژوهش قائل هستند. نتیجه گیری: توجه به پژوهش نیازمند یک دید جامع، وسیع و همه جانبه است که توجه جدی تر، منعطف تر و عملی تر مدیران و مسولان دانشگاه ها و به طریق اولی
Aim: The author of the article aims to analyze the pathology of scientific board members in human sciences. Method: The method of the study is applied and survey method. Results: The results of the research show the pathology of the research in human sciences as follow: research management and programming weakness، obstacles in strengthening the scientific board، bureaucracy and officialism، personal problems، social affaires، economical problems and lack of research equipments. Not having scientific relationship with international universities is one of the main problems in Ahvaz university. Other problems and difficulties are as follow: not being familiar with research software's ، inability in typing and method of writing research and principle of essay writing .Personal problems such as disability in using foreign resources، time consuming teaching duty، employing unqualified members as scientific board. Social factors such as ambiguous approach toward research and researcher، insufficient spiritual determiners، lack of cultural fundamentals for scientific activities in community، tensions caused by outer factors، inadequate attention to outstanding researchers، research among university authorities is not as important as other activities. Economical problems as little income in research activities، inadequate financial support in human sciences research، taxes in human sciences research. Conclusion: The paper concludes that it is necessary to pay a grand and holistic attention to research process by authorities in science، research and technology ministry and Azad Islamic University.
Machine summary:
عدم آشنایی با نرم افزارهای پژوهشی، عدم آشنایی کافی اب تایپ و اصول نگارش پژوهش و عدم آشنایی اب اصول مقاله نویسی)،مسائل شخصی(عدم تسلط کافی برای استفاده از منابع خارجی، ابلا بودن موظفی تدریس ، استخدام هیأت علمی بدون توجه به توان پژوهشی آنها)، عوامل اجتماعی(عدم شفافیت جایگاه تحقیق و محقق ، ناکافی بودن مشوق های معنوی مناسب از محقق ، نبود زمینه فرهنگی برای فعالیت های علمی در جامعه ، فراغ خاطر به علت تنش های خارج دانشگاه ، اهمیت ندادن به محققان برجسته و عدم تقدیر مناسب از آن ها، پایین بودن جایگاه پژوهش در بین مسئولین دانشگاه ، اجتماعی پژوهش های علوم انسانی) و مشکلات اقتصادی(ناچیز بودن درآمد حاصل از فعالیت های پژوهشی، پایین بودن حمایت مالی تحقیقات علوم انسانی، عدم تخصیص به موقع اعتبارات پژوهشی، کسر مالیات از قراردادهای پژوهشی، گران بودن هزینه تألیفات و نتایج پژوهشیو بودجه ناکافی پژوهش در تحقیقات علوم انسانی) انجام پژوهش قائل هستند.
جدول (٨)تعداد ماده هاو بار عاملی آنهادرموانع شخصی (رجوع شود به تصویر صفحه) یافته های جدول فوق نشان می دهد؛ عدم تسلط کافی برای استفاده از منابع خارجی ،بیشترین بار عاملی و تدریس بیش از حد (بالا بودن موظفی تدریس )،کمترین بار عاملی را در بین گویه های مربوط به مؤلفه های موانع شخصی انجام پژوهش توسط اعضای هیأت علمی مورد بررسی دارا هستند.
جدول (٩)تعداد ماده هاو بار عاملی آنهادرموانع اجتماعی (رجوع شود به تصویر صفحه) همان طور که در جدول (٩)مشاهده می شود، عامل ناکافی بودن مشوق ای معنوی مناسب از محقق ، بیشترین بار عاملی و عدم شفافیت جایگاه تحقیق و محقق در جامعه ، کمترین بار عاملی را در بین گویه های مربوط به مؤلفه های موانع اجتماعی انجام پژوهش توسط اعضای هیأت علمی مورد بررسی دارا هستند.