Abstract:
این پژوهش بمنظور بررسی اثر بخشی گروه درمانی تلفیقی به شیوه ی تصمیم گیری دوباره و روایت درمانی بر کنترل عواطف در نوجوانان دختر انجام گرفته است. روش پژوهش نیمه تجربی از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه ی آماری این پژوهش را دانش آموزان دختر مقطع متوسطه ی ناحیه ی یک شهر شیراز در سال تحصیلی 1389 – 1388 تشکیل دادند. نمونه ی مورد پژوهش 20 نفر بودند که به روش تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار داده شدند؛ برای این منظور از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای استفاده شد. ابزار پژوهش مقیاس کنترل عواطف بوده است و همچنین در این پژوهش از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده گردید. نتایج حاکی از آن بود که مشاوره ی تلفیقی تصمیم گیری دوباره و روایت درمانی تأثیری معنادار بر کنترل عواطف، خشم و عاطفه ی مثبت در نوجوانان دختر داشته است.
Machine summary:
"بسیاری از پژوهشگران، متخصصان بالینی و روان شناسان تربیتی اهمیت آموختن مدیریت هیجان 1 به نوجوانان را مورد تأکید قرار داده اند و بر اهمیت آن در خودآگاهی 2 ، داشتن رابطه ی سالم با دیگران و تأثیر آن بر سلامت جسمانی و روانی و عاطفی آگاهند (لین لی 3 و جوزف 4 ، 2004)، لذا در این پژوهش سعی شده تا اثر بخشی مشاوره ی تلفیقی 5 ، تصمیم گیری دوباره 6 و روایت درمانی 7 بر کنترل عواطف بررسی شود.
در تبیین این فرضیه می توان بیان کرد که آگاهی نوجوانان نسبت به هیجان ها، چگونگی تأثیرگذاری هیجان ها بر شناخت و رفتار و تأثیر آن ها در تصمیم گیری باعث شد تا اعضا متوجه تأثیرات ویران گر هیجان ها بر رفتار شوند و با جا به جا کردن احساسات متعادل تر به جای احساسات نابهنجار موفق به کنترل عاطفه ی مثبت شوند، برای نمونه، احساسات از خود بی خود و نشئه را با احساساتی مانند آسوده، خوب، قانع و خوشحال جا به جا کردند و این جا به جایی به پاسخ های سازگارانه در افراد منجر شد و تغییر احساسات با احساسات نشان دهنده ی تأثیر مشاوره ی تلفیقی تصمیم گیری دوباره و روایت درمانی بر کنترل عاطفه ی مثبت بوده است."