Abstract:
پژوهش حاضر با هدف مقایسۀ تأثیر آموزش به شیوۀ الگوی راهبردی تفکر استقرایی و شیوۀ روشهای تدریسی سنتی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان کمتوان ذهنی صورت پذیرفته است. روش پژوهش نیمه آزمایشی، با طرح پیشآزمون- پس آزمون با گروه کنترل است. بدین منظور 60 نفر از دانشآموزان دختر و پسر کمتوان ذهنی پایۀ پنجم ابتدایی شهر همدان به صورت تصادفی انتخاب شدند. افراد گروه نمونه به طور تصادفی در دو گروه آزمایشی و دو گروه کنترل (15 نفری از دانشآموزان دختر و پسر) جایگزین شدند. قبل از اجرای طرح از گروهها پیش آزمون به عمل آمده و گروه آزمایشی به مدت 4ماه درس علوم تجربی را به شیوۀ تدریس الگوی راهبردهای تفکر استقرایی در 24 جلسۀ 30 دقیقهای توسط آموزگاران متبحر و آموزش دیده در مرکز اختلالات یادگیری فرا گرفت.در پایان دورۀ عملکرد، گروهها با یک پس آزمون مورد ارزیابی قرار گرفتند. گروههای کنترل (دختر و پسر) در این مدت تحت آموزشهای معلم- شاگردی سنتی قرار داشتند.یافتهها نشان داد که پیشرفت تحصیلی دانشآموزان کم توان ذهنی که درس علوم تجربی را با روش تدریس مبتنی بر مهارتهای تفکر استقرایی آموزش دیدهاند بیش از پیشرفت تحصیلی دانشآموزانی است که همین درس را با روش سنتی آموزش دیده بودند.با توجه به نتایج به دست آمده پیشنهاد میشود برای یادگیری بهتر مفاهیم و آموزش مؤثر درس علوم تجربی به دانش آموزان کمتوان ذهنی، معلمان از روش راهبردی تفکر استقرایی استفاده نمایند.
Machine summary:
"مقایسه تأثیر آموزش به شیوۀ الگوی راهبردی تفکر استقرایی و روش سنتی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان کمتوان ذهنی در درس علومتجربی پایۀ پنجم ابتدایی شهر همدان داریوش امینی 1 غلامعلی افروز 2 حسن احدی 3 پرویزشریفی درآمدی 4 حیدرعلی هومن 5 تاریخ وصول: 24/3/90 تاریخ پذیرش: 10/8/90 چکیده واژگان کلیدی: - دانشجوی دکتری روانشناسی کودکان استثنایی دانشگاه آزاداسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران - استاد روانشناسی دانشگاه تهران - استاد روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی - دانشیار روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی - استادیار دانشگاه آزادواحد تهران مرکزی مقدمه هدف اصلی آموزش، یادگیری مهارتهای تفکر، استدلال، سازماندهی شناختها و معنیدار ساختن آنها در دانشآموزان است؛چرا که در نتیجۀ این عمل است که دانشآموزان میتوانند به طریقی بهتر با محیط خود ارتباط برقرار کرده و اطلاعات مربوطه را سامان بخشند.
باتوجه به موارد مطرح شده فرضیه اصلی این پژوهش عبارت است از: بین پیشرفت تحصیلی دانشآموزان کم توان ذهنی که با روش الگوی راهبردی تفکر استقرایی درس علوم تجربی را آموزش دیدهاند با دانشآموزانی که با روش سنتی آموزش دیدهاند تفاوت معناداری وجود دارد.
مقایسه میانگین نمرات پسآزمون گروههای آزمایشی و کنترل شاخصهای آماری گروهها تعداد میانگین انحراف معیار مقدار t درجه آزادی سطح معناداری پسر آزمایش 15 10/67 12/4 24/12 28 05/0 کنترل 15 94/37 90/8 دختر آزمایش 15 40/64 18/4 47/12 28 02/0 کنترل 15 69/33 10/8 کل آزمایش 30 75/65 15/4 10/15 56 42/0 کنترل 30 81/35 05/8 برای بررسی تأثیر آموزش از طریق راهبردهای تفکر استقرایی بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان کمتوان ذهنی از آزمون t تفاوتها استفاده شد."