Abstract:
هدف: هدف این پژوهش مقایسه میزان پرخاشگری و افسردگی در میان برادران و خواهران سالم 12-6 ساله کودکان درخودمانده و اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی شهر تهران در سال تحصیلی 91-90 است. روش این پژوهش از نوع کاربردی و شیوهی انجام آن زمینهای است. جامعه آماری این پژوهش را برادران و خواهران سالم 12-6 ساله کودکان درخودمانده و مبتلا به نارسایی توجه/ بیشفعالی تشکیل میدهند. نمونهی آماری، حجم و نحوه گزینش آن: تعداد نمونه 14 نفر از برادران و خواهران که 7 نفر مربوط به گروه درخودمانده و 7 نفر مربوط به گروه نارسایی توجه/بیش فعالی بود که از نمونهگیری دردسترس استفاده شد. روش جمعآوری دادهها و ابزارهای آن: دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامه هنجاریابی شده آخنباخ، فرم والدین، جمعآوری گردید. روش آماری: دادههای گردآوری شده در دو بخش آمار توصیفی (فراوانی، درصد، درصد تراکمی و...) و آمار استنباطی (T مستقل) 05/0P= تجزیه و تحلیل گردید. یافتهها: نتایج نشان داد که میزان پرخاشگری برادران کودکان درخودمانده بیش از برادران کودکان بیش فعال است. اما در میزان افسردگی برادران دو گروه تفاوتی مشاهده نشد. و میزان افسردگی و پرخاشگری در میان خواهران گروه درخودمانده بیش از گروه بیش فعال است. به طور کلی میتوان نتیجه گرفت که میزان پرخاشگری و افسردگی در میان برادران و خواهران کودکان درخودمانده بیش از برادران و خواهران کودکان بیش فعال است. با توجه به اینکه میزان پرخاشگری و افسردگی در میان برادران و خواهران کودکان درخودمانده بیشتر از گروه بیش فعال بود، لذا تدوین راهکارهایی برای والدین این کودکان در جهت پیشگیری از بروز پرخاشگری و افسردگی مفید میباشد.
Machine summary:
"مقایسۀ میزان افسردگی و پرخاشگری در میان برادران و خواهران سالم 12-6 ساله کودکان درخودمانده و اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی 1 مرضیه کامیاب نژاد 2 مریم سیف نراقی 3 ارکان خوش کلام 4 تاریخ وصول: 29/6/90 تاریخ پذیرش: 26/11/90 چکیده واژگان کلیدی: - مستخرج از پایان نامه کارشناسی ارشد - کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی - استاد دانشگاه علامه طباطبایی - کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی مقدمه خانواده شبکهای از ارتباطات است که در آن والدین و کودکان در فرایندی دو سویه با یکدیگر تعامل دارند .
همانطور که در پژوهشهای بالا دیده میشود میزان بروز اختلال رفتاری افسردگی و پرخاشگری در برادران و خواهران کودکان درخودمانده و نارسایی توجه/ بیش فعالی نسبت به برادران و خواهران دیگر گروههای استثنایی بیشتر است.
اهداف کلی پژوهش 1) مقایسه میزان افسردگی و پرخاشگری در بین برادران و خواهران سالم 6 تا 12 ساله کودکان درخودمانده و اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی در شهر تهران.
نتایج آزمون t مستقل بین پرخاشگری برادران کودکان درخود مانده و بیش فعال متغیر وابسته گروهها میانگین انحراف استاندارد T بدست آمده درجه آزادی سطح معنی داری p پرخاشگری درخود مانده 66/58 041/4 بیش فعال 66/54 45/9 674/3 4 053/0 همانطور که از جدول مشاهده می شود t به دست آمده برای تفاوت بین دو گروه درخود مانده و بیش فعال در متغیر پرخاشگری برابر 674/3 است که سطح معناداری آن برابر 053/0 است و در سطح 05/0 معنادار است (05/0 p≤) بنابراین فرضیه پژوهش تأیید و فرض صفر رد میشود."