Abstract:
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه صفات شخصیتی و سبکهای مقابلهای با اضطراب اجتماعی دانشجویان نابینا و عادی دانشگاههای استان فارس در سال تحصیلی 87ـ1386 بود. روش: این تحقیق از نوع کاربردی و شیوه انجام آن همبستگی بوده است و نمونه در دسترس 35 نفری از دانشجویان نابینا و عادی انتخاب شدند. برای سنجش میزان اضطراب اجتماعی از پرسشنامه 58 مادهای واتسون و فرند، برای سنجش صفات شخصیتی از پرسشنامه پنج عاملی شخصیت ناو (فرم کوتاه)، و برای سنجش سبکهای مقابله با استرس، از پرسشنامه 48 مادهای شیوههای مقابله با استرس اندلرپارکراستفاده گردید. یافتهها: نتایج به دست آمده حاکی از آن بود که بین صفات شخصیتی و اضطراب اجتماعی دانشجویان نابینا ارتباط معنیداری وجود دارد (01/0 p≤) و نیز بین صفات شخصیتی و اضطراب اجتماعی در دانشجویان عادی ارتباط معنی داری وجود دارد (01/0 p≤). و همچنین بین سبکهای مقابله با استرس و اضطراب اجتماعی در دانشجویان نابینا ارتباط معنیداری وجود دارد (01/0 p≤). و نیز بین سبکهای مقابله با استرس و اضطراب اجتماعی در دانشجویان عادی هم ارتباط معنیداری وجود دارد (01/0 p≤). همچنین مشخص شد که بین صفات شخصیتی دانشجویان نابینا و عادی تفاوت معنیداری وجود دارد (05/0 p≤) با این توضیح که میانگین عامل روان نژندگرایی دانشجویان نابینا نسبت به عادی بهطور معنیداری بالاتر میباشد (01/0 p≤)، ولی میانگین عوامل برونگرایی، انعطاف پذیری و با وجدان بودن دانشجویان عادی نسبت به نابینا به طور معنیداری بالاتر است (01/0 p≤)، اما بین مؤلفه دلپذیر بودن تفاوت معنیداری در دو گروه مشاهده نشد. نتیجه گیری: در سبکهای مقابله با استرس بین دانشجویان نابینا و عادی تفاوت وجود ندارد اما در اضطراب اجتماعی بین دانشجویان نابینا و عادی تفاوت وجود دارد. با توجه به رابطه معکوس بین شاخصهای برونگرایی و دلپذیر بودن با اضطراب اجتماعی پایین، پرورش حس مثبت بودن، جرأت طلبی و صمیمی بودن در افراد نابینا میتواند اضطراب اجتماعی آنها را کاهش دهد.
Machine summary:
"بررسی رابطۀ صفات شخصیتی و سبکهای مقابلهای با اضطراب اجتماعی دانشجویان نابینا و عادی دانشگاههای استان فارس عبدالحمید رضوی 1 سلطانعلی کاظمی 2 محمد محمدی 3 تاریخ وصول: 28/7/90 تاریخ پذیرش: 26/11/90 چکیده واژگان کلیدی: ـ عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش ـ عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحدمرودشت ـ کارشناسی ارشد روانشناسی مقدمه معمولا جامعه اطلاعات مختصری درباره نابینایان دارد.
Emotionـfocoused Generalized Anxiety Panic Disorder Phobia Disorder ObssessiveـCompulsive PostـTraumatic stress Disorder Social Anxiety Kessler Wittchen Fisher در مورد صفات شخصیتی عدهای از نظریه پردازان افراد نابینا را در مهارتها، موفقیتها، خصوصیات روانشناختی و غیره همچون افراد عادی معرفی میکنند.
علاوه بر این بین صفات شخصیتی و Vollrath Ratsep سبکهای مقابلهای با اضطراب اجتماعی رابطه وجود دارد، اما اغلب این نتایج در مورد افراد عادی به دست آمد.
اما ارتباط با عوامل انعطاف پذیری و با وجدان بودن معنی دار نبود و در گروه نابینا، بین اضطراب اجتماعی با عوامل شخصیتی برونگرایی، انعطاف پذیری دلپذیر بودن و با وجدان بودن رابطه معکوس و با عامل روان نژندگرائی رابطه مثبت وجود دارد این نتایج با یافتههای مور و همکاران (2003)، ورتیو (2003)، امیری نیا (1375) و حق شناس (1385) همسو میباشد.
بدین ترتیب میتوان گفت از آنجا که گروه نمونه از بین دانشجویان نابینا انتخاب شدهاند و این افراد توانستهاند با درک واقعیت نابینایی خود کنار آمده و کوشش خود را برای جبران این کاستی به عمل آورده و نیز توانستهاند تعامل مؤثر موفقیت آمیزی با پیرامون خود داشته باشند و تمام تلاش رفتاری و شناختی خود را در مهار نیازهای بیرونی و درونی به کار گیرند و در محیط دانشگاهی با دیگران رقابت کنند، در متغیر سبکهای مقابلهای با گروه دانشجویان عادی تفاوت معنی داری ندارند."