Abstract:
تلاش شرکت ها به منظور رفع مشکلات خود و کسب سهم بیشتری از بازار ناپایدار کنونی، با توانایی های بسیار متفاوت آنها (توان مالی، توان تخصصی، نیروی انسانی، توان فنی و غیره)، باعث شده است تا ادغام و گروهی شدن شرکت ها، به منظور استفاده مطلوب از توانایی های یکدیگر و فعالیت به صورت شرکت های هولدینگ، متداول شود. با چنین اقدامی و تبدیل شدن چند شرکت به یک مجموعه هولدینگ، برنامه تدوین شده و ساختار سازمانی قبلی شرکت ها برای وضعیت فعلی مناسب نخواهد بود و بازنگری و اصلاحات لازم باید در زمینه موارد فوق انجام شود. در پژوهش حاضر، تلاش شده است به منظور دستیابی به ساختار مطلوب هولدینگ، ضمن آشنایی با مفاهیم نظری در این حوزه، مدل مفهومی پژوهش، تهیه شود و با استفاده از آرای خبرگان بخش، شاخص های مناسب در تعیین ساختار هولدینگ مشخص گردد و در شرکت سرمایه گذاری صباجهاد آزمون شود. یافته های پژوهش نشان داد که اجزای مدل و شاخص ها، به درستی انتخاب شده اند و در بین مدیران ارشد شرکت، در بیشتر موارد تفاوت معنی داری بین وضعیت موجود و وضعیت مطلوب وجود دارد و لازم است که شرکت برای اصلاح ساختار خود، به رشد شاخص ها و دستیابی به وضعیت مطلوب بپردازد.
Machine summary:
"IB} کلیدواژهها: {VKهولدینگ،ساختار هولدینگ،ساختار سازمانی،شرکتهای تابعه،سبک سازماندهیVK} تدوین شاخصهای مناسب برای تعیین ساختار هولدینگبررسی موردی:هولدینگ سرمایهگذاری صباجهاد عباس منوریان1 پرویز پارسا2 رزی محمودی3 مقدمه وضعیت پیچیده کنونی جهان تجارت،تواناییهای بسیار متفاوت سازمانها(توان مالی،توان تخصصی،نیروی انسانی،توان فنی و غیره)،ناپایداری محیطهایبازار و تلاش شرکتها به منظور کسب سهم بیشتری از بازار و امکان ورود بهفعالیتهای جدید و سودآور تجاری،باعث شده است تا ادغام و گروهی شدنشرکتها به منظور استفاده بهینه از تواناییهای یکدیگر و فعالیت به صورتشرکتهای هولدینگ متداول شود.
براساس یافتههای پژوهش حاضر،پیشنهادهای ذیل بیانمیشود: -بیان روشن و شفاف راهبرد برای شرکتهای تابعه و ابلاغ بازنگری راهبردهاهماهنگ با راهبرد شرکت مادر -اقدام برای توسعه برند مشترک شرکتهای تابعه -برنامهریزی برای شرکتهای تابعه،به عنوان تأمینکننده نیاز یکدیگر وبرقراری معاملات بین آنها،به منظور صرفهجویی در منابع و امکانات و استفادهمطلوب از منابع موجود -اعطای کمکهای فکری و مالی در ایجاد شرکتها و طرحهای جدید،ضمنکاهش وابستگی و نیاز شرکتهای تابعه به شرکت مادر برای اخذ مصوبه به منظورارزشآفرینی و توسعه کسبوکار -برنامهریزی برای تأمین نیازهای مالی،تدارکات و مواد اولیه و فروشمحصولات و خدمات،بهطور هماهنگ و یکپارچه برای همافزایی بیشتر با استفادهاز قدرت اتحاد شرکتهای تابعه -افزایش انعطافپذیری ستاد،از طریق اصلاح ساختار و برنامههای ستاد -تفکیک وظایف و تقسیم بیشتر امور،به منظور پاسخگویی اعضای ستاد بهنیازهای شرکتهای تابعه،همراه با برگزاری دورههای آموزش مهارتهای ادارههولدینگ برای اعضای ستاد -تدوین برنامههایی برای رشد شاخص انتقال دانش و تجارب و همزمانمستند کردن آنها به منظور در دسترس و قابل بهرهبرداری بودن برای مراجعهکنندگان بعدی -تدوین دقیق قوانین،رویهها و دستور العملهای لازم الاجراء -شایان ذکر است که نتایج پژوهش حاضر،براساس یک بررسی موردی بهدست آمده است و لازم است پژوهشهای دیگری انجام شوند تا مشخص گردد کهشاخصهای مذکورف تا چه حد،در تعیین ساختار سایر هولدینگ مؤثر و قابلتعمیم هستند."