Abstract:
درباره چگونگی واکنش به دنیای در حال تغییر، رویکرد های زیادی مطرح شده است. رویکرد های مذکور در صورتی بامعنا هستند که متضمن همترازی در سازمان، به عنوان یک اصل زیربنایی و بسیار مهم باشند. پژوهش حاضر، به لحاظ هدف یک پژوهش تبیینی محسوب می شود، زیرا در آن یکی از دلایل بهبود عملکرد صادراتی مورد بررسی قرار گرفته است. در پژوهش حاضر، الگویی برای راهبرد صادرات تدوین شده است، از این رو، یک پژوهش توسعه ای محسوب می شود و روش پژوهش نیز از نوع پیمایش است. واحد تحلیل در پژوهش حاضر، سازمان است. ابزار جمع آوری داده ها برای عملکرد صادراتی، داده های ثانویه خارجی (گزارش های سازمان مدیریت صنعتی در ارتباط با صد شرکت برتر) بوده و برای تعیین درجه همترازی راهبردی نیز از نظریه نقاط مرجع راهبردی استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان دادند که اولا، بین متغیر های همترازی و عملکرد صادراتی، همبستگی مثبت و قوی وجود دارد، متغیر همترازی عمودی، به طور مستقیم بر عملکرد صادراتی تاثیر می گذارد و متغیر های همترازی افقی و گروه محصولات نیز تاثیر تعدیل کننده دارند. دوم اینکه، میزان تاثیر متغیر همترازی عمودی بر عملکرد صادراتی بیشتر است.
Machine summary:
"ابزار جمعآوریدادهها برای عملکرد صادراتی،دادههای ثانویه خارجی(گزارشهایسازمان مدیریت صنعتی در ارتباط با صد شرکت برتر)بوده و برایتعیین درجه همترازی راهبردی نیز از نظریه نقاط مرجع راهبردیاستفاده شده است.
&%07704TRFG077G% بررسی تأثیر همترازیهای عمودی و افقی راهبردهایصادرات بر عملکرد صادراتی در صد شرکت برتر ایران فرج اله رهنورد1حبیب اله طاهرپور کلانتری2ایمان محمد علی تجریشی3 مقدمه امروزه تأثیر همترازی راهبردی در رشد عملکرد سازمان،بسیار مورد توجهاندیشمندان و پژوهشگران قرار گرفته است،بهطوری که مسأله اصلی برای مدیریتسازمان،ایجاد همترازی بین سطوح راهبرد با محیط خارجی سازمان است(مینتزبرگ و کویین4،1991؛پیرس و رابینسون5،1991؛هانگر و ویلن6،2007:36؛کاتوریا7،2007:128).
اصله کارکرد-بیشترین فاصله ماتریس کمی نقاط مرجع راهبردی-درجه همترازی راهبردی (2^(1y-2y)+2^(1x-2x»trqs -فرمول فاصله بین نقاط در نرمافزار اکسل (به تصویر صفحه مراجعه شود) گونهشناسی راهبردهای صادرات براساس نقاط مرجع راهبردی برای صادرات کالاها و خدمات در سطح سازمان،چهار نوع راهبرد وجود دارد(لیمبراسکی،2008:32):راهبرد انعکاس داخلی،راهبرد جهانی-محلی،راهبردجهانی،راهبرد واکنشی-مبادله که بنیان این راهبردها،تفکر مدیران ارشد و نتایجحاصل از تجزیه و تحلیل محیط است(کیگان،1380:215).
برای تعیین درجههمترازی،ابتدا باید با استفاده از نقاط مرجع راهبردی هر سازمان،فاصله بین نقاطدر سطح همترازی عمودی و افقی محاسبه شود و انحرافات همترازی استراتژیکدر هر شرکت بهدست آید.
ازاینرو،به پژوهشگرانآتی که قصد دارند به بررسی حوزه همترازی و اجرای راهبردی پژوهش بپردازند،توصیه میشود که موضوعات ذیل را نیز مورد توجه قرار دهند: 1-پژوهش حاضر،به منظور بررسی تأثیر همترازی راهبردهای صادرات وبازاریابی بر عملکرد صادراتی انجام شده است.
D,rivD ygolopyT wonS dna seliM eht nihtiw stinU ssenisuB cigetartS fo sseccuS .
235-219,(3)17,lanruoJ tnemeganaM cigetartS ecruoseR dna smetsyS lortnoC,ygetartS.
L,snruB& (5/6)54,tnemeganaM ecnamrofreP dna ytivitcudorP fo lanruoJ lanoitanretnI ."