Abstract:
پژوهش حاضر، با هدف ارتقای شایستگی های مدیران از طریق تعیین عوامل سازنده شایستگی های آنان انجام شده است. برای پاسخ به پرسش پژوهش –شایستگی مدیران ازچه عواملی اشباع می شود - پرسشنامه دست ساز دارای 137 ماده بر پایه مقیاس چهار درجه ای میزان ضرورت بسیار کم، نسبتا کم، نسبتا زیاد و بسیار زیاد به ترتیب با ارزش 4،3،2،1 تنظیم شد و 251 نفر از مدیران پایه استان خراسان رضوی آن را تکمیل کردند. در برونداد نهایی، شانزده عامل استخراج شده با روش PC و شیوه واریماکس دوران داده شده، نشان داد که دترمینان ماتریس همبستگی00007/0 عددی غیرصفر، و مقدار KMO برابر با 897/0، و نتیجه آزمون کرویت بارتلت 971/27272 است که به لحاظ آماری در سطح کمتر از 00001/0 معنادار است. در نهایت، شانزده عامل استخراج گردید که 2/60 درصد از کل واریانس شایستگی مدیران را تبیین می کنند. مجموعه ماده هایی که با یک عامل همبسته مشترک بوده و یک پاره تست را تشکیل داده اند، به شرح زیر نامگذاری گردید: 1- درک تفاوت های فردی، 2- مدیریت تغییر، 3- مدیریت مالی، 4- تشکیل گروه ، 5- مدیریت بحران، 6- درک ماموریت سازمان،7- شناخت واقعیت های سازمان، 8- یادگیری مستمر، 9- مدیریت منابع انسانی، 10- برنامه ریزی، 11- مشارکت جویی، 12- مشتری محوری، 13- مهارت فنی، 14- ثابت قدمی، 15- توجه به منافع سازمان، 16- توجه به اهداف چالشی. عوامل مذکور، 2/60 درصد از کل واریانس شایستگی مدیران را تبیین می کند.
Machine summary:
"خصوصیات مدلهای شایستگی بهترین مدلهای شایستگی از خصوصیات زیر برخوردار هستند:مختصر بودن،نامگذاری مرتبط(نام با همه کوتاهی،منظور را برساند،جزئیات کافی را به عنوانیک راهنما برای عمل دارد،با فرهنگ خاصی سازگار است،بهطور مشهود،باضمانت سطح اجرایی حمایت میشود،با کاربردهای متعدد منابع انسانی در همهزمانها هماهنگ است،بهطور مستمر به روز میشود،توسط افرادی ساخته میشودکه سرانجام باید از آنها استفاده کنند،منحصر به فرد(هر شایستگی به یک ویژگیتخصیص داده شود)،یکنواختی یا همگنی داخلی(شایستگیهای هر ویژگی به هم(1).
siatlaM,hirahC,tluagruoB dralliuoR تاکتیکی و راهبردی،آیندهنگری و نوآوری،مدیریت پیچیدگی،سازگاری ویادگیری مستمر،رهبری،هوش هیجانی،مدیریت منابع انسانی،مدیریت دانش،استفاده از روش ارزشهای اخلاقی،ارتباطات و مذاکره،مهارتهای فنی،پذیرشحاکمیت جدید مدیریت عملکرد از شایستگیهای مدیران هستند.
با توجه به مطالب مذکور،برای آنکه ساختار پرسشنامه با بنیانهای نظری تهیه آنکه متکی بر تشکیل حد اکثر شانزده پاره تست و در نتیجه شانزده عامل بوده است،منطبق باشد،براساس نتایج حاصل از اجرای روش cp لازم بود،تعدادی از پرسشها(هفت پرسش)که قدرت تشخیص ضعیف داشته یا بار عاملی معناداری بر هیچیکاز عاملها نداشتهاند،حذف گردند،بهطوری که 1)دترمینان ماتریس صفر نباشد تامحاسبه معکوس آن،میسر و نتایج تحلیل عاملی،تفسیرپذیر گردد،2)ساختار پرسشنامه،سادهتر و روشنتر گردد،3)ساختار آن منطبق بر الگوی نظری آن باشد،4)تفاوت فاحش بین بیشترین میزان اشتراک از بین برود،5)طرح شیبدار با وضوحبیشتری،تعداد عاملها را مشخص کند و سرانجام،6)ماتریس تولید شده برپایهعاملهای استخراج شده،با ماتریس همبستگی اولیه تفاوت اساسی نداشته باشد.
&%07708TRFG077G% (به تصویر صفحه مراجعه شود) بحث و نتیجهگیری هدف اصلی پژوهش حاضر،شناسایی شایستگی مدیران،ارزیابی شایستگی آنهاو بیان توصیههای لازم به مدیران ارشد برای انتخاب و انتصاب مدیران باشایستگیهای مورد انتظار است.
R. G,narhoC noisnetxE yrutneC ts21 a rof ledoM ycnetepmoC a gnipoleveD:ydutS etaudarG eht ni yhposolihP fo rotcoD fo eergeD rof noitatressiD.
A,sdrawdE secivres laicos cilbup eht nihtiw gninnalp noisseccus dna tnempoleved eht ni yhposolihP fo rotcoD fo eergeD rof noitatressiD.
447-436 eht rof sritacidni elpmas dna seicnetepmoc tnemeganaM."