Abstract:
بر اساس شواهد جدید، اعتماد، موجب ایجاد نوآوری در سازمان می شود. اما تاکنون تلاش های اندکی برای تایید این موضوع، به ویژه در بخش سازمان های خدماتی انجام شده است. از این رو، پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر اعتماد سازمانی بر نوآوری، با تاکید بر بخش خدمات انجام شده است. جامعه آماری پژوهش، همه کارمندان یکی از بانک های خصوصی و بزرگ ایرانی در شهر شیراز است و 164 نفر از کارمندان، به عنوان نمونه آماری انتخاب گردیدند. سنجش اعتماد سازمانی، بر اساس سه جنبه اعتماد سازمانی الونن، بلوم ویست و پامالاینن1، یعنی اعتماد عمودی، اعتماد افقی و اعتماد نهادی انجام شده است. همچنین برای سنجش نوآوری سازمانی در بخش خدمات، از پرسشنامه تعدیل شده وانگ و احمد2 استفاده شده است. نتایج پژوهش حاضر، نشان داد که جنبه غیرشخصی اعتماد، یعنی اعتماد نهادی بیشترین تاثیر را در ایجاد نوآوری سازمانی و در بخش خدمات دارد.
Machine summary:
"demgA& gnaW نقش اعتماد در نوآوری سازمانی:پژوهشی در یک سازمان ایرانی بخش خدمات امیر فاضل1امینرضا کمالیان2غلامرضا خجسته3علی فاضل4 مقدمه امروزه نوآوری دربهرهمندی از مزایای رقابتی،بهویژه در سازمانهای بزرگبسیار اهمیت دارد،زیرا شرکتها و سازمانها بدون ابداع مستمر،از عرصه رقابتحذف خواهند شد.
tsurt lacitreV &%07709TRFG077G% مبانی نظری پژوهشاعتماد سازمانی اعتماد سازمانی در بسیاری از مباحث علمی همانند اقتصاد(سکو1،1992)،جامعهشناسی(لهمان2،1979)و روانشناسی اجتماعی(بلو3،1964)مورد بررسیقرار گرفته است.
yelgiB& ikzciynarB,ecraeP سازمانی(همانند خطمشیهای نیروی انسانی)نیز اطلاق شده است(کاستیگن وهمکاران،1998:305).
ynavrehC& sgnimmuC,thginkcM نوآوری سازمانی توانایی سازمان در اجرای نوآوری،از عوامل مهم بقا و موفقیت سازمان است(وانگ و احمد،2004:307).
کلگ و همکارانش بیان کردهاند کهتلاش بیشتر برای ایجاد نوآوری(با ایجاد ایدههای جدید و کمک به استفاده ازآنها)هنگامی انجام میشود که آنها تجارب مسئولیتی و پاسخ مثبت را از دیگرانداشته باشند که این موضوع به اعتماد بین کارمندان مرتبط است(کلج و همکاران،2002).
(به تصویر صفحه مراجعه شود)در جدول(5)،آمار توصیفی مربوط به نوآوری سازمانی و جنبههای آن،ازدیدگاه کارکنان بانک مورد بررسی بیان شده است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) یافتههای پژوهش برای آزمون فرضیههای پژوهش و بررسی تأثیر جنبههای اعتماد سازمانی برچهار نوع نوآوری سازمانی،از تجزیه و تحلیل رگرسیون چندمتغیره استفاده شدهاست.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) نتیجهگیری پژوهش حاضر،به منظور بررسی تأثیر اعتماد در ایجاد نوآوری سازمانی درسازمانهای خدماتی ایران انجام شده است.
یافتههای پژوهش حاضر نیز این پیشبینیرا تأیید کرد و نشان داد که بین اعتماد عمودی و جنبههای نوآوری سازمانی،ارتباطمعنادار وجود دارد،هرچند این ارتباط،نسبتا ضعیف است.
76-59,(1)25,ecitcarP& yroehT pihsruenerpertnE xelpmoc ni tsurt desab-noitingoc dna-tceffa fo elor ehT."