Abstract:
پیشبینی سود توسط مدیران و خصوصیات آن، نشانهای از ارائه اطلاعات خصوصی مدیران و یا تایید ادعاهای آنها میباشد. این علامت به سرمایهگذاران کمک میکند تا رابطه بین پیشبینی مدیر و سود آینده را بهتر درک کنند و در نتیجه اوراقبهادار را به درستی قیمتگذاری کنند. هدف این مقاله بررسی این موضوع است که آیا انتشار پیشبینی مدیران و خصوصیات این پیشبینی بر رابطه بین بازده و سود آینده اثر میگذارد. این پژوهش از ضریب واکنش سود آینده رویکرد استفاده نموده است زیرا خصوصیات مختلف پیشبینی سود میتواند برای پیشبینی سود آینده مورد استفاده قرار گیرد. هرچه خصوصیات پیشبینی بهتر باشد، توانایی سرمایهگذاران برای پیشبینی سود آینده بیشتر میشود و محتوای اطلاعاتی قیمت سهام در مورد سود آینده را افزایش میدهد در نتیجه ضریب واکنش سود آینده بیشتر میشود. این پژوهش در راستای تحقیقات گلب و زاروئین (2002)، توکر و زاروئین (2006) و چو و همکاران (2008) میباشد. برای این منظور 347 مشاهده شرکت- سال از سال 1384 تا 1389 جمعآوری شده است. نتایج تجربی تحقیق نشان میدهد اگر دفعات پیشبینی مدیریت بیشتر و دقت آن بالاتر باشد، بر رابطه بین بازده و سود آینده اثر میگذارد. بعلاوه الگوی تحقیق با اضافه کردن متغیرهای کنترلیای نظیر اندازه شرکت، رشد و سودده و زیانده بودن بسط داده شد تا اثر متغیرهای حذفشده را کنترل کند. نتایج این پژوهش نشان میدهد پیشبینی مدیریت بر رابطه بین بازده و سود آینده اثر میگذارد. هرچه دفعات پیشبینی بیشتر و میزان خطای آن کمتر باشد، اعتبار آن از دید سرمایهگذاران بیشتر خواهد شد.
Machine summary:
"تحقیقات مختلف محتوای اطلاعاتی پیش بینی سود مدیران و مفید بودن آن را برای سرمایهگذار اثبات نمودهاند اما در این تحقیق محتوای اطلاعاتی از منظر میزان آگاهیدهندگی قیمت سهام در مورد سود آینده بررسی شد و پس از آن اثر ویژگیهای پیشبینی نظیر زمان انتشار، تعداد تعدیل و میزان خطای پیشبینی نیز مورد ارزیابی قرار گرفته است.
034 سود سه سال آینده ( Xt3) 174/0- 031/0 235/0- 841/0 بازده خرید و نگهداری سه سال ( Rt3) 007/0 029/0 007/0- 031/0 خطای پیش بینی ERORt)) 023/0- 498/0 027/0- 436/0 خطای پیش بینی و سود سال قبلی (EROR * Xt-1) 919/0 002/0 050/1 001/0 خطای پیش بینی و سود سال جاری EROR * Xt)) 780/0- 061/0 927/0- 030/0 خطای پیش بینی و سود سه سال آینده (EROR* Xt3) 314/0 000/0 368/0 000/0 خطای پیش بینی و بازدهی سه سال آینده (EROR * Rt3) 002/0- 001/0 002/0- 000/0 اندازه شرکت SIZEt)) 023/0 886/0 اندازه شرکت و سود سه سال آینده SIZEt * Xt3)) 004/0 936/0 زیانده بودن شرکت (LOSSt) 371/0 619/0- زیانده بودن شرکت وسود سه سال آینده (LOSSt * Xt3) 569/0- 037/0 رشد GROWTHt)) 011/0 922/0 رشد و سود سه سال آینده ROWTHt * Xt3) ) 013/0- 782/0 ضریب تعیین تعدیل شده 360/0 370/0 نیکویی برازش (F) 761/20 749/12 معناداری F 000/0 000/0 آماره دوربین واتسون 774/1 946/1 نتیجهگیری و پیشنهادها این تحقیق اثر انتشار پیش بینی سود مدیران و خصوصیات آن را بر ضریب واکنش سود آینده مورد بررسی قرار داد و برای این کار از الگو رگرسیون چند متغیره کولینز، کوتاری، سانکن و اسلوان (1994) استفاده کرد."