Abstract:
اضطراب پژوهش بهعنوان یکی از شایعترین عوامل اضطرابزا و موانع پژوهش و تولید علم در محیطهای آموزشی معرفی و عوامل موثر بر ایجاد، افزایش و توصیههای صاحبنظران را برای مهار و کاهش آن، توضیح داده است. روش/ رویکرد پژوهش : بررسی و تحلیل ادبیات یافتهها : عواملی مانند ویژگی های شخصی پژوهشگران و اعضای هیئت علمی، مهارت های پژوهشی آنها و جو حاکم بر محیط های علمی و دانشگاهی، میتواند بر میزان اضطراب پژوهشی آنها تاثیرگذار باشد . از سوی دیگر عواملی مانند مهارت در روشهای تحقیق و پژوهش، مهارت در ریاضیات و آمار، سواد رایانهای، اینترنتی و کتابخانهای، حمایتهای مالی و سازمانی، مهارتهای مدیریت اضطراب و مدیریت زمان می توانند در کاهش میزان اضطراب پژوهش و افزایش کمیت و کیفیت تولیدات علمی موثر واقع شوند. نتیجهگیری: بررسی و شناسایی عوامل بازدارنده فعالیتهای پژوهشی از جمله اضطراب پژوهش، میتواند راهگشای رشد کمی و کیفی تولیدات علمی پژوهشگران کشور باشد.
Machine summary:
"ekliW& hcirvoL اضطراب پژوهش اعضای هیئت علمی دانشگاهها با فشار ناشی از ایفای نقشهای متعدد در آموزش عالی مواجه هستند و هرکدام از این نقشها ممکن است باعث ایجاد اضطراب در آنها شود.
بسیاری از پژوهشهای نجام شده در این زمینه،بیان میکنند که اضطراب پژوهش میتواند بر کمیت و کیفیت تولیدات علمی اساتید،رضایت شغلی،فرسودگی شغلی، زندگی شخصی و خصوصی و حتی سلامت جسمی و روانی پژوهشگران تأثیرگذار باشد؛و همچنین سطح بالایی از اضطراب در درازمدت ممکن است باعث ایجاد مشکلات فیزیکی، فیزیولوژیکی و رفتاری در آنها شود(گملچ،لاوریچ و ایلک،1984).
(به تصویر صفحه مراجعه شود) نتیجهگیری اضطراب در آموزش عالی میتواند از جهات گوناگون بر عملکرد پژوهشگران اعضای هیئت علمی تأثیر منفی داشته باشد؛ممکن است کمیت و کیفیت تولیدات علمی آنها را کاهش دهد،آنها را در امر تدریس و هدایت پایاننامههای دانشجویی دچار مشکل سازد،باعث ایجاد فرسودگی شغلی و عدم رضایت شغلی شود،بر زندگی شخصی اعضای هیئت علمی تأثیرگذار باشد و یا حتی سلامت آنها را تهدید کند.
از سوی دیگر بررسی عوامل فردی و اجتماعی مؤثر بر اضطراب و مطالعه علمی راهکارهایی در خصوص کاهش اضطراب در میان پژوهشگران و اعضای هیئت علمی نیز میتواند در برطرف کردن این مشکل در جامعه دانشگاهی کشور و ایجاد بستری مناسب برای افزایش کمیت و کیفیت تولید علم کمک شایانی کند.
sserp ytisrevinU drofxO:kroY noitacude rehgih gnoma ssertS:secitcarp htlaeh dna sserts ytlucaF".
noitacude rehgih fo yduts eht rof noitaicossA ehT:NT,sihp ytisrevinu gnoma sserts fo yduts lanoitan A".
"noitacude rehgih ni ytlucaf noitacude roinuj dna wen gnoma sserts fo ecruoS".
noitaicossA hcraeseR lanoitacudE ytisrevinu ni gnipoc dna niarts,sserts lanoitapuccO".
"ytlucaf ytisrevinU tnarG-dnaL gnoma ecneirepxe dna yteixna tiart,elyts srosseforp fo noitaicossa ehT"."