Abstract:
چکیده مقدمه: دوره نوجوانی از آن جهت یکی از بحرانی ترین دوران زندگی فرد بشمار می رود که فرد در مرحله عبور از مرز کودکی به مرحله نوینی است که عمیق ترین تغییرات شخصیتی و فیزیولوژیک را به همراه دارد. اغلب نوجوانان مشکلات هیجانی، رفتاری و اجتماعی را تجربه می کنند. دیابت نوع 1 با ایجاد تغییرات دائمی در زندگی تاثیر منفی در کیفیت زندگی نوجوانان دارد. روش: در این مطالعه کیفی، تعداد 20 دختران نوجوان مبتلا به دیابت عضو انجمن دیابت آذربایجانغربی و مراجعه کننده به درمانگاههای دیابت شهر ارومیه با روش نمونه گیری مبتنی بر هدف مورد مطالعه قرار گرفتند. جمع آوری اطلاعات با استفاده از مصاحبه عمیق انفرادی و تشکیل گروههای متمرکز و تجزیه و تحلیل به روش تحلیل محتوای کیفی انجام شد. نتایج: هفت طبقه و محور مربوط به مشکلات روانی- اجنماعی از مفاهیم استخراج گردید. این مشکلات که مربوط به آینده، زندگی توام با دیابت، مراقبت و درمان، خانواده، جامعه، امور تحصیلی- آموزشی، تغذیه و فعالیت بودند، همانند مانع در برابر کنترل دیابت و زندگی مطلوب عمل می کردند. نتیجه گیری: با توجه به ویژه گی سنی نوجوانان و ماهیت مزمن بیماری و نگاه جامعه و خانواده به بیماری دیابت، ضروری است با مداخلات مناسب و اصلاح الگوهای سازگاری در این نوجوانان از مشکلات اجتماعی- روانی و بروز رفتارهای پاتولوژیک این نوجوانان آینده ساز جلوگیری شده و کیفیت زندگی آنها ارتقاء یابد.
Machine summary:
"loV صفحات:77-71 77-71:segaP مشکلات روانی-اجتماعی دختران نوجوان مبتلا به دیابت setebaid htiw slrig tnecseloda do smelborp lacigolohcysp-oicoS تاریخ دریافت:87/6/23 تاریخ پذیرش:87/10/23 معصومه همتی مسلک پاک1،فضلاله احمدی؟،منیره انوشه1،ابراهیم حاجیزاده1،حمید اصغرزاده2 چکیده {IBمقدمه:دوره نوجوانی از آن جهت یکی از بحرانیترین دورههای زندگیفرد به شمار میرود که فرد در مرحله عبور از مرز کودکی به مرحله نوینیاست که عمیقترین تغییرات شخصیتی و فیزیولوژیک را به همراه دارد.
نوجوانان دیابتی شرکتکننده در این تحقیق ذکر کردند که دیابت درزندگی آنها تاثیر منفی داشته است و آنها نسبت به بیماری خودنگرش و احساسی منفی دارند.
دختران نوجوان دیابتی شرکتکننده در این مطالعه عنوان کردند کهدیابت در تصور از بدن آنها و بلوغشان تاثیر داشته است.
برخیاز دختران نوجوان دیابتی شرکتکننده در این مطالعه ذکر کردند کهپریودشان نامنظم بوده و گهگاهی با وقفههای طولانی در سیکلپریود خود مواجه میشوند.
نوجوانان شرکتکننده در این مطالعه تزریق انسولین،امتناع وترس از تزریق انسولین توسط خود و احساس منفی نسبت به آن،بستری شدن در بیمارستان و انجام برخی مراقبتهای خاص مربوطبه دیابت مثل شستن مرتب پاها با آب ولرم را از مشکلات مربوط بهزندگی خود برشمردند.
همانند نتایج اینتحقیق فقط برخی از دختران نوجوان دیابتی شرکتکننده در مطالعه انجام شده توسط سالیوان،بیماری خود را به دوستان و معلمهایخود اطلاع داده بودند که آنها هم احساس میکردند اگر دیابتنداشتند دوستانشان آنها را بیشتر دوست داشته و آنها از مدرسهبیشتر لذت میبردند2.
J nossfatsuG,T omevuT,K ramsirB,UM nidllaH htiw slrig tnecseloda ni sisylopil dna ytivitisnes nilusnI cigrenilohcitna fo tceffE:setebaid 1 epyt dellortnoc ylroop ."