Abstract:
این مقاله، نظام های مختلف پرداخت به ارائه کنندگان خدمات سلامت را مورد بررسی قرار می دهد. به همین منظور، نخست «نظام های پرداخت ثابت» (نظامی که با کاهش یا افزایش حجم خدمات، میزان پرداخت تغییر نکند) و «نظام های پرداخت متغیر» (نظامی که تغییر در حجم خدمات ارائه شده منجر به تغییر در میزان پرداخت به ارائه کنندگان خدمات شود) در دو سطح «خرد» (شامل ارائه کنندگان خدمات) و «کلان» (شامل تعدادی از ارائه کنندگان خدمات و یا کل آنان به عنوان یک گروه) بررسی می شود.سپس «نظام پرداخت گذشته نگر» که در آن، هزینه ها پس از ارائه خدمات بازپرداخت می شود و «نظام پرداخت آینده نگر» که در آن، تعرفه های پرداختی از قبل تعیین می گردد تبیین می شوند.در ادامه، نظام های پرداخت براساس واحد بازپرداخت تشریح می شوند. «نظام پرداخت کارانه» که درآن تمام خدمات ارائه شده براساس جدول و تعرفه تعیین شده، پرداخت می شود، «نظام پرداخت موردی» که در آن، نوع بیماری و نحوه درمان، مبنای اصلی کار ارائه کنندگان خدمات است، «نظام پرداخت هزینه روزانه» که در آن، پرداخت تمام هزینه خدمات ارائه شده به بیماران، به طور روزانه در نظر گرفته می شود، «نظام پرداخت سرانه» که در آن، به ارائه کنندگان به ازای تعداد بیمارانی که در فهرست آن ها منظور شده، مبلغ ثابتی پرداخت می شود، «نظام پرداخت بانرخ ثابت» که درآن ، به ازای هر فرد که در بیمارستان پذیرش می شود، هزینه های ثابت روزانه به بیمارستان پرداخت می شود، «نظام پرداخت بودجه ای» که درآن، هم ارائه کننده خدمات و هم سازمان بیمه گر، بخشی از ریسک مورد نیاز را می پذیرد، «نظام پرداخت حقوق بگیری» که در آن، بر مبنای قراردادی بین ارائه کننده خدمات و سازمان بیمه گر، پرداخت حقوق و مزایا به صورت ماهانه صورت می گیرد، و «نظام پرداخت تشویقی» که برای پزشکان، دندانپزشکان و بیمارستان ها مورد استفاده قرار می گیرد، از جمله این نظام ها است که با مزایا و معایب شان، مورد شرح قرار گرفته اند.در بخش ششم مقاله نیز نظام های پرداخت ترکیبی (استفاده از انواع مختلفی از سازوکارها و نظام ها برای بازپرداخت هزینه های سلامت) تشریح می شوند.در مقاله تأکید می شود که بهترین نظام پرداخت، در حقیقت استفاده از نقاط قوت نظام های مختلف پرداخت است (نظام پرداخت ترکیبی؛ ضمن این که استفاده از نظام پرداخت بودجه ای برای داروها و خدمات جانبی مفید به نظر می رسد.در انتهای مقاله – و در جدولی – سازوکارهای پرداخت به صورت تطبیقی بررسی شده اند.
Machine summary:
"اقتصاد بهداشت و درمان:دیدگاهها و نظریهها حسن حقپرست و اسفندیار معینی سازوکارهای پرداخت به ارائهکنندگان خدمات سلامت در نظامهای بیمۀ درمانی گرداوری و ترجمۀ علی محمد مصدقراد* مقدمه دسترسی به خدمات سلامت اثربخش،کارامد،عادلانه،جامع،قابلدسترسی،قابلقبول،به موقع،با کیفیت بالا و در قیمتی قابلپرداخت برای عموم،از حقوق اساسی مردم است.
سازوکارهای پرداخت را از جنبه سیستمهای گذشتهنگر و آیندهنگر نیز میتوان بررسی کرد که بیانگر ارتباط بین درامد ارائهکننده خدمات و هزینههایی است که برای ارائه خدمات متحمل میشود.
با توجه به اینکه بازپرداخت هزینهها براساس تعرفه و قیمت واقعی آنهاست،ارائهکنندگان انگیزهای برای کاهش هزینه ارائه خدمات نخواهند داشت،بلکه حتی ممکن است تمایل به افزایش هزینهها نیز داشته باشند.
با وجود این،تعرفهها ممکن است برای مدت زمانی طولانی بدون تغییر بماند که طبعا جوابگوی هزینه واقعی خدمات نخواهند بود و درنهایت به استفاده نادرست ارائهکنندگان خدمات از منابع منجر میشود.
2. اگر ارائهکننده خدمت مطمئن شود حق سرانه بیماران ثبتنامشده در فهرست وی پرداخت میشود،احتمال دارد انگیزهای برای ارائه خدمات با کیفیت بالا نداشته باشد.
بنابراین از (1)- dnuf ssenkcis یکسو،متخصصان سعی در افزایش ارائه خدمات دارند و ازسویدیگر بیمارستان بهدنبال کاهش هزینههاست که درنهایت ممکن است به ایجاد تضادهایی منجر شود که نیازمند ایجاد هماهنگی بیشتر درون سازمانی خواهد بود.
بنابراین،ویژگیهای ثبات و آیندهنگری نظامهای حقوق و دستمزد و سرانه منجر به ارائه خدمات هزینه اثربخش میشود و از طرف دیگر بهخاطر نظام پرداخت کارانه دسترسی به خدمات برای بیماران محدود نمیشود.
نتیجهگیری در این مقاله نظامهای پرداخت متعددی که ممکن است برای ارائهکنندگان خدمات سلامت بهکار گرفته شود توضیح داده شد."