Abstract:
مطالعه ی تاثیر فراشناخت و رویکردهای آن نسبت به توانمندی های حل مسئله ی ریاضی در دانش آموزان مقطع اول متوسطه در یزد هدف اصلی این پژوهش است . روش انجام پژوهش شبه تجربی بوده است . به همین منظور، از جامعه ی آماری دانش آموزان ، ١٢٠ دانش آموز سال اول آموزش متوسطه در دو گروه آزمایش و کنترل شرکت کردند. برنامه ی درسی گروه آزمایش شامل آموزش ٦ هفته ای و هر هفته ٤ ساعت روش های فراشناختی بود. پیش از شروع این دوره ، پیش آزمونی برای کل دانش آموزان (١٢٠) اجرا شد. ابزار گرد آوری داده ها آزمون محقق ساخته عملکرد ریاضی بود که روایی محتوایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفت . داده های بدست آمده با استفاده از آزمون t-test مورد تحلیل قرار گرفت و مشخص گردید که بین دو گروه کنترل و آزمایش تفاوتی معنادار وجود دارد. به این معنی که میانگین نمره های گروهی که در دوره ی فراشناخت شرکت کرده بودند، به گونه ای معنادار بیش تر از میانگین گروه کنترل بود. روی هم رفته ، این مطالعه نشان داد که آموزش فراشناخت و رویکردهای آن بر توانمندی حل مسئله ی دانش آموزان و ترغیب آن ها به یادگیری ریاضی تاثیری مثبت دارد.
Machine summary:
پژوهش های انجام شده درباره ی راهبردهای شناختی و فراشناختی نشان داده است که استفاده از این تدابیر به افزایش یادگیری یادگیرندگان منجر می شود (٢٠٠٢,Bekman).
جدول ٧- آزمون (t-test) گروه کنترل دختران در پیش آزمون وپس آزمون ریاضی گروهها درجه ی آزادی t سطح معناداری پیش آزمون 58 0/236 0/81 پس آزمون بر اساس جدول ٧ نتیجه می گیریم که در مرحله ی پیش آزمون و پس آزمون دختران هیچ گونه تفاوتی معنی دار بین میانگین نمره های دانش آموزان در گروههای کنترل وجود ندارد.
با توجه به این که ٦٠ نفر از دانش آموزان (٣٠ نفر دختر و ٣٠ نفر پسر) بیش تر در گروه آزمایش نبوده اند، ولی باز هم تفاوتی معنی دار بین نمره های پیش آزمون و پس آزمون وجود دارد و این نشان می دهد که روی هم رفته ، آموزش دانش فراشناخت بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان تاثیر به سزایی دارد.
نتایج این پژوهش نشان دهنده ی آن است که آموزش روش استفاده از دانش فراشناخت و راهبردهای آن به گونه ای معنادار باعث عملکرد بهتر آزمودنی های پسر و دختر در گروههای آزمایش در مقایسه با گروههای کنترل شده است .
در این روش ابتدا داده هایی در زمینه ی دانش فراشناخت و فعالیت های فراشناختی در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد و سپس با استفاده از تعامل بین آن ها مسایل درسی حل می شود.