Abstract:
هدف پژوهش حاضر، تعیین رابطه ی بین اعتماد سازمانی با عدالت سازمانی ادراک شده دبیران آموزش و پرورش بوده است. روش پژوهش همبستگی بوده و جامعه آماری این پژوهش را کلیه دبیران دوره ی متوسطه آموزش و پرورش شهر اصفهان در سال تحصیلی 89-1388 تشکیل دادند. شیوه ی نمونه گیری، خوشه ای چندمرحله ای بود که در نهایت 363 نفر به طور تصادفی برای پژوهش انتخاب شدند. ابزار پژوهش دو پرسشنامه ی عدالت سازمانی(etal،1998 Moorman) و اعتماد سازمانی،2003) Ruder) است که روایی آنها به لحاظ محتوا تامین شده و ضریب اعتبار آنها به روش آلفای کرونباخ به ترتیب معادل 95/0 و 89/0 به دست آمده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش معادلات ساختاری استفاده شده است. به طور کلی یافته های پژوهش نشان می دهد که اعتماد به سازمان، به تنهائی 5% واریانس عدالت تعاملی را تبیین می کند. با ورود اعتماد به مدیر، میزان واریانس تبیین شده به 13% و با ورود اعتماد به همکاران به 18/0% افزایش می یابد. روابط بین اعتماد به سازمان، اعتماد به مدیر و اعتماد به همکاران با عدالت 05/0 P< معنی دار بوده است. به طور کلی نتایج پژوهش نشان می دهد که شاخص GFIبرابر با 95/0 و شاخص AGFI برابر با 8/0 بود که حاکی از برازندگی مطلوب مدل تجربی پژوهش می باشد
Machine summary:
بر این اساس، اعتماد برآیند عدالت توزیعی و رویهای و تعاملی تعریف میشود,1995) Alexander ؛,1991 Konovsky ؛,2002 etal 1995 Korsgaard ؛etal,1995 Mayer ؛ Becerra etal,2003).
Gibson etal ,1991))، معتقدند که گفتگوی راحت و شفاف بین مدیر و کارکنان، اعتماد زیردستان را تقویت کرده و این امر عدالت سازمانی ادراک شده را نزد کارکنان بهبود میبخشد.
براساس تئوریها و رویکردهای مورد مطالعه( etal,2002 Brad berry ؛,2003 Tatum ؛,2002 Kedia ؛ etal,1999 Avolio ؛ Driver etal,1990 ؛ 1997، Whitener ؛ et al ,1997 Brockner ؛ Butler,1991 ؛ Bies & Tripp,2000)، مدل نظری ذیل در خصوص رابطه بین اعتماد سازمانی و عدالت سازمانی تدوین شده که بر این اساس، میزان تناسب آن برای آموزش و پرورش ارزیابی شده است.
فرضیات پژوهش 1- بین اعتماد سازمانی و عدالت توزیعی ادراک شده، رابطهی معنیداری وجود دارد.
یافتههای پژوهش 1- بین اعتماد سازمانی و عدالت توزیعی ادراک شده، رابطهی معنیدار وجود دارد.
فرض آنها بر این است که بین عدالت سازمانی و اعتماد یک رابطهی معنیدار وجود دارد.
براساس یافتههای جدول(4)، روابط بین اعتماد به سازمان، اعتماد به مدیر و اعتماد به همکاران با عدالت رویهای معنیدار بوده است.
براساس یافتههای جدول(6)، روابط بین اعتماد به سازمان، اعتماد به مدیر و اعتماد به همکاران با عدالت تعاملی معنیدار بوده است.
"The Relationship between Decision Making and Trust with Organizational Civilization Behavior, Identity and Justice in Iron Mobarake Corporation of Esfahan", Master of art Thesis, Psychology, University of Esfahan.
The Relationship between Simple and Multiple of Organizational Justice with Job Satisfaction in Employees of Education & Psychology Sciences Quarterly, Ahvaz Chamran University.