Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر موسیقی درمانی بر رفتارهای پرخاشگرانه کودکان اوتیسم (در خود مانده) در شهر
بندرعباس انجام شد. این تحقیق یک پژوهش آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری
پژوهش شامل همه کودکان ۶ تا ۱۲ ساله با اختلالات طیف اوتیسم شهر بندرعباس می باشد که در سال تحصیلی ۹۵-۹۶ به
تحصیل مشغول بودند. در این پژوهش از پرسشنامه پرخاشگری باس- پری به عنوان ابزار سنجش استفاده شد که ابعاد مختلف
پرخاشگری شامل پرخاشگری بدنیء خشم و خصومت را ارزیابی می کرد. این پرسشنامه توسط والدین کودکان تکمیل
گردید. نمونه پژوهش ۱۰ کودک مبتلا به طیف اتیسم بودند که امتیاز پرخاشگری بیشتری در پرسشنامه داشتند و در دو گروه
۵ نفره کنترل و آزمایش قرار گرفتندء انتخاب و قرارگیری به صورت تصادفی انجام شد. با گروه آزمایش, چهارده جلسه نیم
ساعته موسیقی (هفته ای دو جلسه)» به شیوه کارل ارف و به دو روش فعال و غیر فعال و به صورت انفرادی کار شد. در این
مدت با گروه کنترل, هیچ نوع موسیقی کار نشد. پس از تکمیل مجدد پرسشنامه توسط والدین بررسی نتایج تحلیل کوواریانس
بر روی میانگین نمرات پیش آزمون» پس آزمونء نشان داد که موسیقی درمانی بر تمامی ابعاد پرخاشگری کودکان اوتیسم.
شامل: پرخاشگری بدنی, پرخاشگری کلامی, خشم و خصومت تاثیر محسوسی در سطح معنی داری ۰/۰۵ دارد (۰/۰۰۰۱ >P )
و باعث کاهش پرخاشگری دراین کودکان می شود. (پرخاشگری بدنی ۰/۰۰۰۱ > p پرخاشگری کلامی ۰/۰۱۴> Pخشم
001/0>P خصومت ۰/۰۰۱۲> P ). همچنین نتایج جانبی بدست آمده در این پژوهش نشان داد که؛ ویژگی های فردی
شامل؛ سن و پایه تحصیلی, تاثیری در نتیجه مثبت موسیقی درمانی در کاهش پرخاشگری بدنیء کلامی و خشم ندارند. اما این
ویژگی ها در تاثیر موسیقی درمانی در راستای کاهش خصومت موثر هستند.
Machine summary:
تاثیر موسیقی درمانی برکاهش رفتارهای پرخاشگرانه کودکان اوتیسم (درخود مانده) شهر بندرعباس<FootNote No="217" Text="این مقاله مستخرج از پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی با عنوان &amp;quot; اثر بخشی موسیقی درمانی بر پرخاشگری کودکان اوتیسم شهر بندرعباس &amp;quot; می باشد.
پس از تکمیل مجدد پرسشنامه توسط والدین، بررسی نتایج تحلیل کوواریانس بر روی میانگین نمرات پیش آزمون، پس آزمون، نشان داد که موسیقی درمانی بر تمامی ابعاد پرخاشگری کودکان اوتیسم، شامل: پرخاشگری بدنی، پرخاشگری کلامی، خشم و خصومت تاثیر محسوسی در سطح معنی داری 05/0 دارد (0001/0 &gt;P) و باعث کاهش پرخاشگری دراین کودکان می شود.
پرخاشگری، اوتیسم (در خود مانده گی)، موسیقی درمانی مقدمه کودکان اوتسیم<FootNote No="218" Text="Autism spectrum disorder(ASD)"/> (ASD) نسبت به کودکان عادی محدودیت های ویژه ای دارند و به سبب کمبود خزانه رفتار و عدم فعالیت از پرخاشگری به مثابه ابزاری برای برآوردن نیازهای خود استفاده می کنند.
موسیقی درمانی به عنوان یک عمل و حرفه ای مبتنی بر پژوهش تعریف شده است که در آن موسیقی بطور فعال برای حمایت مردم از تلاش برای بهبود وضعیت سلامت عملکرد و سلامتی آنها مورد استفاده قرار می گیرد (انجمن موسیقی درمانی استرالیا<FootNote No="223" Text="Australian Music Therapy Association"/>،2012) و برای افراد دارای اتیسم یک مداخله حمایتی مفید می باشد.
طبق نتیجه بررسی متا آنالیز که در سال 2016 توسط زی مین شی، گوی هونگ لین وکونینگ اکسای<FootNote No="232" Text="Zhi Min Shi, Gui Hong Lin, &amp;amp; Qing Xie"/> انجام شد و نتایج آن در مجله پژوهشی پرستاری چین چاپ گردید، بیانگر این بود؛ که موسیقی درمانی می تواند خلق وخوی، زبان، ادراک حسی، رفتار و مهارتهای اجتماعی در کودکان مبتلا به طیف اتیسم را بهبود بخشد.