Abstract:
در مورد وضعیت اجتماع علمی در رشتههای مختلف،پژوهشهای اندکی در ایران صورت گرفته است.اجتماعات علمی با ایجاد فضای هنجاری و تأمین کنترل اجتماعی در تکوین معرفتی و اصلاح فرایندهای آموزشی و پژوهشی نقش برجستهای دارند.فقدان تربیت مؤثر دانشجویان و تولید ناچیز دانش و نیز بسیاری از نارساییها و کاستیهای دیگر را میتوان به طور مستقیم ناشی از ضعف تعاملات و ارتباطات در بین اساتید و پژوهشگران رشتههای علمی دانست.
این مقاله ضمن طرح نظریات جامعهشناختی در مورد اهمیت تعاملات روابط بین کارگزاران دانش در بهبود و ارتقاء فعالیتهای علمی،براساس پژوهش انجام شده در میان برخی از اساتید رشتههای علوم اجتماعی در تهران به توصیف وضعیت اجتماع علمی در این رشته میپردازد.یافتههای این مطالعه نشان میدهد که اساتید و پژوهشگران علوم اجتماعی همکاریهای پژوهشی اندکی با همدیگر دارند و ارتباطات و تعاملات بین آنها در سطوح سازمانی و انجمنی پایین میباشد.
Machine summary:
"روش پژوهش مسائل متعدد علوم اجتماعی ایران را،با استفاده از ادبیات نظری،میتوان به مسئله ضعف اجتماع علمی ارجاع داد و این سوال را طرح کرد:آیا در بین کارگزاران رشتهء علوم اجتماعی یک اجتماع علمی شکل گرفته است؟در این پژوهش،باتوجه به طرح نظری مسئله تحقیق و مفاهیم انتخابی در بخش دوم،برای پاسخ دادن به این سوال کلی و بررسی وضعیت اجتماع علمی معرفهای زیر تعیین شدهاند: -ارتباط نهادین،اولیه و فراهمکاران در بین اعضای هیئت علمی -میزان همکاریهای پژوهشی اساتید -میزان همکاری پژوهشی بین اساتید و دانشجویان -میزان عضویت در انجمنهای علمی -میزان همکاری با نشریات علمی -ارزیابی پاسخگویان از فضای اجتماعی گروههای آموزشی -ارزیابی پاسخگویان از موفقیت دانشگاهها بهویژه در زمینهء توسعه ارتباطات و همکاریها -میزان تراکم فضای توجه اعضای هیئت علمی باتوجه به محدودیتهای تحقیق معرفهای فوق بهعنوان یک شاخص کلی در همدیگر ادغام نمیشوند و به صورت جداگانه برای شناخت ارتباطات در بین اساتید مورد استفاده قرار میگیرند؛اما برای دستیابی به یک نتیجهء کلی،میزان سازگاری آماری و صوری این معرفهای متمایز با یکدیگر ارزیابی میشوند.
2-4-بهرهوری پژوهشی اساتید:برای شناخت میزان بهرهوری اعضای هیأت علمی،از آنها خواسته شد که تعداد کل فعالیتهای پژوهشی خود در طی سه سال تحصیلی 81-78 را به تفکیک کتاب(تألیف و ترجمه)مقاله(مجلات علمی و سمینارهای داخلی و خارجی)و طرح پژوهشی (مجری و همکار)بیان کنند.
نمودار 1-میزان همکاریهای پژوهشی در بین اساتید (به تصویر صفحه مراجعه شود) 4-4-همکاری پژوهشی دانشجویان با اساتید:از اساتید دربارهء میزان فعالیتهای پژوهشی مشترک با همکاری دانشجویان خود در زمینههای تألیف و ترجمهء کتاب،تألیف مقاله برای مجلات و سمینارهای علمی داخلی و خارجی و انجام طرحهای پژوهشی سوال شده است(جدول شماره 3)."