Abstract:
یکی از ادله اثبات، نظر کارشناسان و اهل خبره میباشد ما در این تحقیق قصد داریم تا در فقه امامیه و عامه و نیز حقوق برخی دول عربی حجیت و مبنای این موضوع را بررسی نمائیم و با بررسی فقهی و اصولی موضوعات مرتبط مثل حجیت خبر واحد در اصول و اعتبار نظر قائف و مترجم در فقه این نکته را ثابت کنیم که نظر کارشناس دارای مبنای اسلامی میباشد وجزء ادله اثبات اسلامی است زیرا وسائل اثبات حق اسلوبهای احقاق حقاند و باید در یک نظام حقوقی اسلامی طرق ایصال به حق نیز اسلامی باشند تا احقاق حق نیز مورد تأیید اسلام نیز محقق شود بنابراین بررسی سابق تاریخی رجوع و اعتبار نظر کارشناس و اهل خبره مخصوصا در کتاب، سنت و همچنین عقل میتواند حجیت نظر اهل خبره را به عنوان یکی از ادله اثبات چه در مسائل حقوقی چه در مسائل کیفری اثبات کند
The judgment or decision of the experts is one of the evidence substantiating claims. The present article is an attempt to study the foundation and authority of this issue in the Shiite and Sunni jurisprudence، as well as the law of some Arab countries. Investigating some relevant issues in jurisprudence and principles of jurisprudence such as the authority of non mutawatir tradition and validity of the judgment of experts in physiognomy and translation، the article aims at substantiating the point that the judgment of experts has an Islamic foundation being considered as an Islamic evidence towards substantiating claims.
This is due to the fact that the means of substantiating rights are the ways of adjudication. So in an Islamic legal system، the ways of achieving rights should be Islamic if we expect to have an adjudication recognized by Islam. As a result، the study of historical background of referring to experts views and judgments and their legal validity in the Quran، the Sunnah and the intellect can easily prove the legal validity of this issue as on of the evidence substantiating claims in civil as well as criminal cases.
Machine summary:
"com مقدمه یکی از ادله اثبات، نظر کارشناسان و اهل خبره میباشد زیرا وسائل اثبات حق اسلوبهای احقاق حقاند و اگر صحیح باشند احقاق حق نیز ممکن خواهد شد بنابراین وسائل اثبات روش هایی هستند که برای نیل هدف باید آن ها را اصلاح نمود از این جهت در بین فقهای اسلامی این اسلوب ها مورد توجه خاص قرار گرفتهاند از آن جمله میتوان به تلاشهای ابن قیم جوزی در کتاب طرق الحکمیه و تبصره الحکام ابن فرحون و معین الحکام از علاء الدین طرابلسی و کتبی که با نام ادب القضاء تألیف شدهاند اشاره نمود ما برآنیم که ابزار بودن رجوع به اهل خبره و کیفیت و شروط آن را بررسی کنیم.
که همان اهل خبره(به قیمت ها هستند) همچنان که در باب قسمه این نکته بیان میشود(البهوتی، 1402ه، ج4، ص517) و صاحب کتاب البهر الرائق که از مذهب حنفییه است میگوید: «فرد سارق بنا به نظر یک فرد دستش را قطع نمیکنیم بلکه لازم است که 2 فرد عادل که عالم به قیمت ها باشند نظر دهند زیرا این مسأله مربوط به باب حدود است»(ابن بکر، بیتا، ج5، ص55، الحنفی، 1386ه، ج4، ص84) قانون اثبات عراق نص خاصی در تعیین عدد اهل خبره ندارد(مادة 133 از قانون إثبات شماره 107 مصوب 1979) لکن تنها ماده 133 این قانون اشاره میکند که باید تعداد افراد فرد باشد تا به نظر اکثریت در زمان اختلاف رجوع کرد پس ممکن است 3، 5، 7 نفر را تعین نمود."