Abstract:
تفکر عالیترین فعالیت انسانی و افضل عبادات است. بنیان همه فضائل وکمالات
فکراست و قرآن کریم تاکید بسیار بر نفکر دارد وآدمیان فاقد فکر را ا زآدمیت تهی
میداند. همه هستی صحنه جولان فک راست, ج زکنه ذات حتی» همه هستی از
ذات حداوند و اسماء و صفات او تا عقل, نس طبیست و تاری خگسترهای است
که مورد تفکر قرار م یگیرد. ولی نحوه اندیشیدن, اهداف و پیامدها ی آن در هر
حوزه با دیگری تفاوت دارد مر چند تفکر در هر حوزه نوع خحاصی ا زکمال را در
پیخواهد داشت.
Machine summary:
"دستهای از موضوعات جزء عالم محسوسات و مادی هستند و ذهن آدمی درهمان وهلۀ اول متوجه آنها میشود دستۀ دیگر نفوس آدمیان یا باطن آنها است کهپرداختن به آنها صعبتر است،خودشناسی لامحاله به شناخت عوالم بالاتر منجرمیشود و بنابراین مراتب دیگر هستی هم مورد تفکر قرار میگیرد و علاوه بر اینهاروابط آدمیان با یکدیگر و تاثیر و تاثیر آنها که در شکل جامعه نمودار میشود همموضوع تفکر انسان واقع میشود و این جوامع در گذ زمان تاریخ را پدید میآورند کهخود موضوع دیگری برای تفکر است.
(کلینی،91/2)پس برترین عبادت تفکر مدام درباره ذات حق و قدرت اوست البته روایات متعددی درمنع از تفکر در ذات به ما رسیده است که مضمون آنها این است که در ذات حق تفکرنکنید بلکه در آثار و علائم و اوصاف و صفات او تامل کنید و حتی تفکر در ذات را&%01705DJPG017G% موجب هلاکت دانسته است چنانچه در کافی آمده است من نظر فی الله کیف هو هلک.
(امام خمینی،195) قرآن کریم آیات الهی را به دو دسته آیات آفاقی و آیات انفسی تقسیم میکند ومعتقد است که خداوند در این عالم آفاق و انفس نمودار میشود یعنی نمودها یا آیاتوی در عالم طبیعت یا حس و عالم درون یا نفس و عقل پدیدار میگردد."