Abstract:
ملت تحت سیطره حکام مستبد قیام نموده و خواستار مشارکت در اداره ی امور جامعه ی خود هستند. اندیشه های بسیاری داعیه دار مدیریت مناسب ابعاد فردی و اجتماعی انسان ها هستند معمار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) تنها را نجات بشریت را سیاست امور فردی و اجتماعی جامعه در سایه تعالیم دینی می دانستند و در مقابل اندیشه ورزان سکولار که داعیه ی جدایی دین و سیاست دارند ایستادگی نمودند. همچنین پس از سرنگونی حکومت های مستبد تبیین دو موضوع دموکراسی و استقلال سیاسی از مهم ترین مسائل یک جامعه می باشد و این که خاصیت های منفی و مثبت دموکراسی چیست و تعریف استقلال سیاسی از منظر قرآن چیست و چه لزومی دارد؟
Machine summary:
همچنینپس از سرنگونی حکومتهای مستبد تبیین دو موضوع دموکراسی و استقلال سیاسی از مهمترین مسائل یکجامعه میباشد و این که خاصیتهای منفی و مثبت دموکراسی چیست و تعریف استقلال سیاسی از منظر قرآنچیست و چه لزومی دارد؟IB} کلیدواژهها: {VKامام خمینی-سیاست-دین-دموکراسی-ولایت فقیه-استقلال سیاسیVK} (1)-دانشجوی دوره دکتری دانشگاه بین المللی علوم اسلامی لندن مقدمه در شرایط کنونی که بسیاری از کشورهای عربی و اسلامی که توسط حاکمانوابسته به قدرتهای سلطهگر اداره میشد،از سلطهی انحصاری پادشاهان مادام العمرخود رهایی یافته و در جستجوی منش صحیح ادارهی جامعه خود مبتنی بر اعتقادات وحقطلبی بوده و در حال شکلدهی به آینده حاکمیتی سرزمین خود میباشند،بازخوانیاندیشه حاکمیتی اسلام با قرائت بزرگمرد تاریخ معاصر اسلام،امام راحل(ره)بعنوانالگوی پیشنهادی انقلاب اسلامی ایران به ملتهای منطقه خالی از فایده نمیباشد.
امام راحل با شناخت دقیق از اسلام،در قبال تفکر جدایی دین از سیاستقاطعانه برخورد نموده و این نگرش را معلول عدم آگاهی از اسلام و سیاست ومساوی با تکذیب خدا و معصومان دانسته است.
امام عقیده دارد که در ساختار قانونگذاری اسلام فقط شارع مقدسقانونگذار است و این خود دلیل بر تشکیل حکومت است.
امام خمینی(س)عقیده دارد که در زمانرسول اکرم(ص)رهبری دینی از رهبری سیاسی جدا نبود:«مگر در زمان پیغمبراکرم(ص)سیاست از دیانت جدا بود؟!مگر آن دوره عدهای روحانی بودند وعدهای دیگر سیاستمدار و زمامدار؟!»(همانجا،19) ویژگیهایی که قرآن و سنت برای فرمانروای جامعه اسلامی بیان کردهاند،با ولایت فقیه هماهنگ است.
»(امام خمینی،ولایت فقیه،59) با توجه به مطالب فوق،امام راحل عقیده دارد که یکی از علل ایجاد تفکرجدایی دین از سیاست انحراف حکومت است:«در صدر اسلام از زمان رسولخدا تا آن وقتی که انحراف در کار نبود،سیاست و دیانت توام بودند.