Abstract:
هدف این پژوهش، بررسی دیدگاه فلسفی صدرا درباره نفس و دلالتهای تربیتی آن در خصوص بعضی عناصر تعلیم و تربیت (مراحل و اصول) است. این پژوهش از تحقیقات کیفی و با روش توصیفی ـ تحلیلی با بهرهگیری از منابع کتابخانهای است که ضمن تبیین دیدگاه ملاصدرا درباره نفس و چگونگی حدوث و مراتب آن به تشریح مقولههای مطرح در این حوزه پرداخته و مباحث تعلیم و تربیت مرتبط با بحث حاضر را در یک چارچوب پیشنهادی در قالب مراحل و اصول تربیتی ارائه نموده است. نتایج حاصل با توجه به مراتب نفس، به تقسیمبندی مراحل تعلیم و تربیت انجامیده است. بدیهی است که اصول تعلیم و تربیت بر اساس مبانی فلسفی ملاصدرا درباره نفس در نظر گرفته شده است.
Machine summary:
"این پژوهش از تحقیقات کیفی و با روش توصیفی-تحلیل با بهرهگیری از منابع کتابخانهای است که ضمن تبیین دیدگاه ملا صدرا درباره نفس و چگونگی حدوث و مراتب آن به تشریح مقولههای مطرح در این حوزه پرداخته و مباحث تعلیم و تربیت مرتبط با بحث حاضر را در یک چارچوب پیشنهادی در قالب مراحل و اصول تربیتی ارائه نموده است.
oohay@hedazbab-at تاریخ دریافت:1388/11/21 تاریخ تأیید:1389/9/20 طرح مسئله تعلیم و تربیت،تنها راه تحقق انسان واقعی است و خداوندی که انسان را آفرید و او را اشرف مخلوقات قرار داد،کمال مطلوب او را نیز با ویژگیهای منحصر به فردی که در وجود او به ودیعه نهاده،تعریف نموده است؛اما نگاهی کوتاه به زندگی امروزه بشر،ما را دچار شگفتی میسازد؛زیرا تعلیم و تربیت که عنصر اساسی در نیل به کمال به شمار میرود،دستخوش مقولاتی فاقد ارزشهای معنوی انسانی گشته که گاه افراد را فقط برای زندگی دنیوی سرشار از مادیات آماده میسازد و حقیقت وجودی آنها(نفس انسانی) نادیده گرفته میشود.
تعلیم و تربیت محدود به زمان و مکان مشخصی نخواهد بود و تنها در شکل آموزش و پرورش رسمی صورت نمیگیرد؛آنچه اهمیت دارد،سوق دادن انسان به سوی کمال عقلی است و این اصل تربیت باید در هریک از مراحل تکاملی نفس مورد توجه قرار گیرد؛چرا که فعالیتهای خاص نظری و عملی متناسب با هر مرحله از رشد نفس،زمینههای مساعد برای به فعلیت رسیدن استعدادها در مرحله بعدی را فراهم میسازد."