Abstract:
هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر کیفیت یادگیری الکترونیکی در مراکز آموزش الکترونیکی است. روش: در این تحقیق از روش تحقیق کیفی پدیدار شناسی استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش مدیران و خبرگان مراکز یادگیری الکترونیکی، خبرگان و سیاست گذاران کیفیت در آموزش عالی و دانشجویان بودند که تعداد 18 نفر از میان آنها بصورت هدفمند جهت انجام مصاحبه عمیق انتخاب شدند. روایی یافته ها با روشهای تطبیق توسط اعضا و بررسی همکار تضمین شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از کدگذاری باز و محوری، استفاده شد. یافته ها: نتایج گویای آنست که 117 گزاره مفهومی اولیه با 17 مقوله فرعی و 3 گزاره مقوله ای اصلی تاثیرگذار بر کیفیت یادگیری در قالب عوامل علی بی واسطه، زمینه و شرایط محیطی شناسایی و روابط بین آنها در قالب الگوی ساختاری ترسیم و ارائه شد.
Machine summary:
به عبارتی باید گفت که اغلب دانشگاه های بزرگ دولتی در ایران ، مرکز یادگیری الکترونیکی را در درون مجموعه خود دایر کرده اند به گونه ای که روند رشد کمی دانشجویان در دوره های الکترونیکی از ٢٣٥ نفر در سال ٢٠٠٤ به ٤٩١٨ نفر در سال ٢٠٠٧ در چند دانشگاه بزرگ دولتی رسیده (معصومی ١٠، ٢٠١٠) و این روند به همین شکل در حال افزایش است بطوری که در پایان شهریور ماه ١٣٩٠ این تعداد ١٩٠٠٠ نفر اعلام شده است (موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی ، ١٣٩٠).
در طول دو دهه گذشته ، موضوع کیفیت ٢٠ در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی به یکی از موضوعات مهم در این حوزه تبدیل شده و نظام های ارزشیابی ملی جهت ارزیابی برنامه های تدریس و یادگیری در دانشگاه ها طراحی شده اند که در سطح بین المللی در تحقیقات آموزش عالی مورد توجه قرار گرفته و علاقه به بهبود آموزش به صورت ملی و بین المللی افزایش یافته است .
تعداد و گروه نمونه به تصویر صفحه مراجعه شود) یافته ها محقق برای دستیابی به تجربیات افراد در خصوص کیفیت یادگیری الکترونیکی در مراکز دانشگاهی مجازی با مطلعان کلیدی که تماس نظری و عملی ممتدی با مسئله پژوهش داشتند، مصاحبه کرده و تجارب و نگرش های آنها را در این خصوص جویا می شد.
بنابراین باید گفت که مشارکت کنندگان در این پژوهش پدیده کیفیت یادگیری در مراکز الکترونیکی را بصورت مستقل درک نمی کنند و معتقدند که درک آن در گرو درک عوامل بوجود آورنده (فرآیند یادگیری )، عوامل موثر (زیرساخت های فنی و فرهنگی ) و عوامل مداخله گر کلان آموزش عالی است .
Developing an e-learning strategy in higher education, Foresight.