Abstract:
یکی از مباحثی که در میان صاحب نظران علم اصول فقه، مسلم انگاشته شده و چندان مورد مناقشه قرار نگرفته، مبحث حجیت ذاتی قطع است. یکی از معدود کسانی که با کمال دقت و توجه، این نظریه را به نقد کشیده اند مرحوم امام خمینی (ره) است که این تحقیق در پی تحکیم و تکمیل نقد ایشان است. در این راستا، نخست باید مراد از واژه ی «ذاتی» روشن و سپس معلوم گردد که «حجیت» به چه معنا است تا با مشخص شدن معنای قطع و تفاوت آن با علم، آشکار شود که انکار حجیت قطع به معنای منجزیت توسط ایشان، کاری پسندیده است. وانگهی، روشن شود که حجیت به معنای معذریت نیز ذاتی قطع نیست؛ چرا که از امور جعلی و اعتباری است و به این ترتیب، عدم ذاتی بودن حجیت قطع، ثابت می شود. ضمن آن که اعتبار معذریت از سوی عقلا، در حقیقت برای جهل صورت می گیرد و قطع در فرض اتحاد مصداقی با آن، این ویژگی را دارا خواهد بود و خود خصوصیتی برای معذریت ندارد.
One of the discourses that is considered as indisputable among the scholars of jurisprudential principles (uṣūl al-fiqh) and has not been debated sufficiently is the discourse concerning the essential authoritativeness (ḥujjiyyat) of certitude (qaṭ‘). One of the few scholars who have meticulously and attentively criticized this
theory is the late Imam Khomeini (ra). The present research seeks to consolidate and complete his criticism. In this line، first the term “essential” (dhātī) is to be clarified and then the meaning of “authoritativeness” specified، so that by defining the meaning of certitude and differentiating it from knowledge (‘ilm) it may be clarified that his denying the authoritativeness of certitude، meaning accomplishment (munjaziyyat)، is a praiseworthy act. Furthermore، it is to be clarified that authoritativeness، meaning excusableness (mu‘dhiriyyat)، is not essential in certitude، either; for، it is of a conventional matter، and thereby، the non-essentiality of the authoritativeness of certitude is proved. Meanwhile، the validation of excusableness by the intellectuals is in fact for ignorance، and certitude، as assuming extensional union with it would possess this feature، and it (certitude) has no specificity for excusableness in itself.