Abstract:
این تحقیق، مطالعه ای میدانی درمورد عوامل موثر برریسک پذیری دانشجویان است که با روش پیمایشی از طریق پرسشنامه، در سال 1386 به انجام رسیده است. حجم نمونه انتخابی400 نفر از دانشجویان دانشگاه های ایلام، و هدف کلی از تحقیق پی بردن به عوامل فردی واجتماعی موثر بر میزان ریسک پذیری دانشجویان که بخش مهمی از جوانان این مرز وبوم را تشکیل می دهند، بوده است. چارچوب نظری تحقیق مبتنی بر نظریه های شناخته شده از جمله نظریه گرایش فیش باین وآیزن، نظریه نظام اجتماعی گتزلز ونظریه خودتعیینی دسی و ریان است. در این تحقیق با توجه به موضوع ومساله اصلی ونیزدرچارچوب نظری آن، چهار فرضیه مورد آزمون قرار گرفت. بر اساس نتایج حاصل از آزمون های آماری بکار رفته در این پژوهش، از فرضیه های موردمطالعه نتایجی بدست آمد که حکایت از اهمیت وجود رابطه بین رفتار والدین از یک سو و رفتار همسالان از سوی دیگر، با ریسک پذیری دانشجویان دارد. طبق محاسبات انجام شده میزان ریسک پذیری دانشجویان، متوسط رو به بالا بوده است. ازنقطه نظر جنسیت، این مقاله نشان می دهد که ریسک پذیری دانشجویان پسر بیش از دانشجویان دختر است. همچنین، نتایج بدست آمده حکایت از آن داردکه طبقه اجتماعی در ریسک پذیری دانشجویان تاثیری ندارد.
This study tried to survey the factors on student risk-taking amongst Ilam Universities Students in 2007. Thus، a standard questionnaire was filled out by 400 students of Ilam universities as our sample. The object of the study was to find out the affecting factors on risk bearing of the students or the youths. In this study، several theories were applied such as Fishbein and Aizen Attitude Theory، Getzels Social System Theory and Deci and Ryan Self-Determination Theory as the theoretical framework. In this paper، the research method is the Survey Method because the data collection has been based upon questionnaire. For data analysis، SPSS was used and in sum، 386 questionnaires were obtained and analyzed.
Descriptive Method was used to explain the situation of the students among the sample، and also for testing of four hypotheses، we applied inferential and mathematical statistics. It was concluded that the relationship between parents and the students، and also Peers relationship have effect on risk-bearing of the students. The results also showed that the gender has effect on student's risk-taking. Thus، male students are more susceptible than female students. The results also indicated that the rate of risk-taking of the students is above the mean.