Abstract:
از آنجا که دوستی دختر و پسر پیش از ازدواج می تواند نهاد خانواده را با مخاطره روبه رو سازد، لذا این روابط یکی از مسایل مهم جوامع مختلف، به ویژه جامعه اسلامی که دستورهای موکدی برای این نوع روابط وضع شده است. این تحقیق ضمن بررسی مطالعات انجام شده تجربی و پیشینه نظری روابط دوستی به بررسی رابطه دوستی با جنس مخالف در بین 531 دختر و پسر جوان در شهر شیراز پرداخته است. نظریه تحقیق ملهم از آرای گیدنز در خصوص جهانی شدن و صمیمیت می باشد. روش تحقیق این مطالعه پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته بوده است. نتایج به دست آمده در سطح تحلیل های دو متغیره نشان داده اند که میزان استفاده از فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی و شیوه زندگی نوین بر گرایش جوانان به دوستی با جنس مخالف تاثیر فراوانی دارند. همچنین، نتایج حاصل از تحلیل چند متغیره نشان دهنده آن است که فشار دوستان، میزان مذهبی بودن (به عنوان نوعی سبک زندگی)، استفاده از فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی نوین و در نهایت، فشار خانواده در مجموع، توانسته اند 36 درصد از تغییرات متغیر وابسته را تبیین کنند.
Social relations among people، with different age and sex groups are an important source for sociological studies. To be more specific، studying friendly relationships between the sexes، especially among youth، is of crucial importance in the field of family sociology، marriage. In this study، while reviewing previous research and existing theories on friendly relationships، we developed a theoretical framework، which is based on perspectives of Giddens on globalization and intimacy. The re search is quantitative and used survey method to collect data. The sample includes 531 young males and females living in Shiraz، who were selected through multi-stage random sampling. The data was collected through self-report questionnaire. Our bivariate analysis indicates that using modern information and communication technologies and modern lifestyle are the two independent variables which have the greatest impact on tendency towards friendship with the opposite sex. Also، our multivariate analysis show that friends’ pressure، degree of religiosity (as a lifestyle)، using modern information and communication technologies، and family pressure، taken together، explain 36% of the variance of dependent variable.