Abstract:
تاثیرپذیری فرهنگ های مردم پسند نقاط مختلف دنیا از یکدیگر در دهه های اخیر در قالب مفهوم جهانی شدن مطالعه شده است. در این دیدگاه اغلب از تاثیرپذیری و گاه تحت سلطه بودن فرهنگ های بومی از جانب فرهنگ غالب جهانی سخن گفته می شود. دیدگاه جهان-محلی شدن به عنوان کامل کننده یا جایگزینی برای جهانی شدن، در کنار عناصر جهانی به عناصر بومی نیز توجه دارد و امر جهانی را فی نفسه نقطه ی مقابل امر محلی نمی داند. از جمله عرصه هایی که در آن می توان پروژه های جهان-محلی شدن را مشاهده و مطالعه کرد موسیقی مردم پسند است. در این مقاله ما با نگاه جهان-محلی شدن، مضامین دینی در موسیقی رپ ایرانی-فارسی را مطالعه کردیم. موسیقی رپ ایرانی-فارسی، از سویی تاثیرگرفته از فرهنگ رپ جهانی (غربی) و از سوی دیگر تحت تاثیر فرهنگ بومی (ایرانی-اسلامی) است و مصداق فرآیند جهان-محلی شدن است. برای نشان دادن این وضعیت، مضامین دینی در این موسیقی با استفاده از الگوی دین داری گلاک و استارک مطالعه شده است. در این الگو ادیان جهان شامل ابعاد اعتقادی، مناسکی، فکری، تجربی و پیامدی دانسته شده اند. باید توجه داشت که این مقاله به دنبال تایید شرعی این نوع موسیقی نیست و تنها درصدد مطالعه نوع پرداختن آن به مضامین دینی است. در این مقاله با استفاده از این ابعاد دین داری، به سراغ تحلیل محتوای کیفی متن قطعه های موسیقی رپ ایرانی-فارسی رفتیم. نتایج نشان داد مفاهیم دینی به عنوان جنبه ای بومی در موسیقی رپ ایرانی-فارسی مشاهده می شوند.
In this article، using glocalization، as a complementary or alternative term for globalization، we have studied religious themes in the Iranian rap music. Despite the globalization of rap music، we cannot say this music has been expanded with fixed western pattern around the world. Adolescents and young people around the world have created different rap music(s) that are influenced by their local cultures. In Iran، rap music both in the musical characteristics and themes، has been influenced by local culture. In one hand Iranian rap music has been influenced by global (Western) rap culture and on other hand it has been influenced by local (Iranian-Islamic) culture. We used Glock and Stark's model to study religious themes in the contemporary Iranian rap. This model describes doctrinal، intellectual، ethical-consequential، ritual، and experiential dimensions of religion. We used qualitative content analysis to explore the religious themes. Results show that religious themes in the Iranian rap music are part of local culture. Analyzing rap songs show that in doctrinal dimension، resurrection is the main theme. In ritual dimension، some Islamic behaviors and in experiential dimension، religious fears are of main themes. As summarized، Iranian rappers selected some limited dimensions of religion in their songs. According to our findings، in the Iranian rap music، no one has represented multidimensional religion.
Machine summary:
"«امزیپر» و «پیشرو» در انتهای قطعه ی «سفری بی انتها» که به مسئله ی زندگی پس از مرگ اشاره دارد، پیامد این اعتقاد را این طور توصیف میکنند: «دنیا یه فرصت ه / یه فرصت که خدا بهت داده بهتره خوب حواست رو جمع کنی / چون ممکن ه خلی چیزا رو از دست بدی باید بدونی همیشه ممکن ه مرگ بیاد سراغت / پس همیشه آماده باش / آماده برای زندگی بعد از مرگ » «سروش هیچ کس » در قطعه ی «ما یه مشت سربازیم » پس از بیان اعتقاد به خدا و اینکه حاضر است در راه او جان دهد این طور ادامه میدهد: «ما با هر شرایطی خودمون و میدیم وفق / کلی خون و اشک تو راهمون میریزه اما ناامیدی یعنی بی ایمانی / بیدی با باد نلرزید دیدی ما ایم پس تبر که ترس نداره نه اصلا / بگو ما واسه جنگ حاضریم اگر طلبه ن » «هاشم بافقی» نیز در قطعه ی «وقت عمل ه » به پیامد اعتقادات دینی خود عرصه ی سیاست روز کشور اشاره میکند: «دیگه گذشت اون زمان که حرف آقا بخواد رو زمین بمونه هر کی میخواید باشید / هر کی مسئول ه باید بدونه که انقلاب نسل سوم شوخی نداره با کسی / مطالبه میکنه حق خدا رو بدون رودربایستی فعلا داریم بهتون فرصت میدیم / دعا کنید که نشه بچه حزب الهی عاصی که اون موقع خودش آستینش رو بالا میزنه / هر کدون از ما هزار نفر رو طرف ه » نتیجه گیری موسیقی رپ که رشد یافته در جامعه ی سیاهان امریکایی است و به عنوان بخشی از یک خرده فرهنگ غربی شناخته میشود در نتیجه ی توسعه ی ارتباطات جهانی در دو دهه ی اخیر در دنیا گسترش پیدا کرده است ."