Abstract:
صاحب نظران معتقدند براساس نظریه ی شکست بازار، «ارتقای کارآفرینی» می تواند موضوع مداخله ی دولت ها باشد. مداخله ی دولت ها در قالب بسته ای به نام «خط مشی» (سیاست) شکل عملی به خود می گیرد. در فرایند خط مشی (سیاست) گذاری ملی که شامل شناخت مساله، تدوین دستور کار، فرموله کردن، اجرا، ارزش یابی، تغییر و خاتمه ی خط مشی می شود، مرحله ی فرموله کردن خط مشی (به معنای احصای بدیل های برخورد با یک مساله عمومی) از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا به شدت بر مراحل دیگر تاثیر می گذارد. روش شناسی فرموله کردن خط مشی ها برای قانون گذاران کشور می تواند در تدوین خط مشی های کارآمد و اثربخش یاری دهنده باشد. اما در حوزه ی خط مشی گذاری کارآفرینی روش شناسی مشخصی وجود ندارد. در این مقاله پژوهش گر تلاش می کند نوعی روش شناسی مفهومی برای تدوین خط مشی های ملی کارآفرینی در کشور ارایه دهد. این روش شناسی به سبکی ابتکاری- تحلیلی و با مرور بر دانش موجود و مشارکت نویسنده در طراحی فرایند شکل گیری بدیل های خط مشی ارایه شده است. بنابراین پس از ارایه چارچوب مفهومی فرایند احصای بدیل های خط مشی، نحوه ی تدوین خط مشی کارآفرینی ملی به عنوان محتوای عملی اجرای آن چارچوب اجرا می شود.
According to some authors، based on market failure theory، “promoting entrepreneurship” can be a central focus of government intervention. Government intervention is exerted in terms of a package as “Policy”. In the national policy making process (including problem diagnosis، agenda setting، formulation، implementation، evaluation، change and termination)، the formulation stage (finding policy alternatives) is very important، because it has affected other stages. The purpose of this paper is to develop a methodology for entrepreneurship policy. This methodology is based on a heuristic-analytic style and existing knowledge in combination with the author’s contribution to the formulation stage.
Machine summary:
برای دست یابی به این هـدف بایـد بـه سوال های کلان زیر باید پاسـخ داده شـود: ١) خـط مـشی عمـومی بـه چـه معناسـت ؟ ٢) خردمایه ی ورود دولت به کارآفرینی چیست ؟ ٣) خط مشی ملی کارآفرینی چیست ؟ ٤) عناصر سازنده ی خط مشی کارآفرینی کدامند؟ ٥) سنجه های سنجش عملکرد خط مشی کارآفرینی کدامند؟ ٦) روش شناسی تدوین خط مشی ملی کارآفرینی چه عناصری را در بر دارد؟ چیستی خط مشی عمومی به طور کلی در زبان عامیان ، «اصطلاح خط مـشی ١» بـه رفتـار برخـی از بـازیگران یـا مجموعه ای از بازیگران نظیر یک مقام دولتی ، یک موسسه ی دولتی یا یک قانون گذار در یک حوزه ی فعالیت عمومی نظیر حمل و نقل عمومی ، حمایـت از مـصرف کننـده و ...
اگر در کشوری بنگاه های کوچک و متوسـط و خوداشـتغالی شـکل خـوبی به خود گرفته و نرخ تاسیس شرکت های جدید بالا باشد، دولـت ممکـن اسـت تـصمیم بگیرد برای تشویق راه اندازی شرکت های نوآورانه و فناورانه ، خـط مـشی هـای خـود را اولویت بندی کند (بی تردید مناسب بودن این رویکرد به سطح توسعه ی اقتصادی کـشور و سایر عوامل نیز بستگی دارد).
در عین حـال کـانون تمرکـز اصلی این دولت ها به سمت و سوی حوزه هایی است که شکست بازار در آن هـا وجـود دارد و همین طور بر اهرم کردن حوزه های خاص برای بنگاه هـای کوچـک و متوسـط ، متمرکز می شوند و سنجه های کارآفرینی محور به اولویت حاشیه ای تبدیل می شـوند و در برابر سنجه های خط مشی بنگاه های کوچک و متوسط منابع کم تری به خـود اختـصاص می دهد.