Abstract:
در ادبیات نوین سرمایه گذاری به طور کلی تصمیم گیری را می توان شیوه ی عمل و یا حرکت در مسیر خاص تعریف کرد که با تامل و به صورت آگاهانه از بین روش های مختلف به منظور دست یابی به یک هدف مطلوب انتخاب شده است. در این مقاله که به دست آمده از تحقیق میدانی است سعی شده شاخص های سنجش شرکت های موفق به صورت ریشه ای مطالعه شود و سپس با استفاده از تکنیک فرایند تحلیل سلسله مراتبی AHP اولویت بندی بین شاخص ها انجام شود. سوال اصلی این تحقیق این است که چه شاخص هایی در انتخاب شرکت های موفق می تواند اثرگذار باشد و اولویت بندی آن ها برای تصمیم گیرندگان به چه صورت است؟ با توجه به فضای تصمیم گیری پیچیده ای که با آن مواجه هستیم از میان روش های تصمیم گیری چند شاخصه از روش فرایند تحلیل سلسله مراتبی برای انجام مطالعه ها استفاده شده است. در پایان، نتایج مطالعه حاکی از آن است که از میان 18 شاخص تعریف شده برای سنجش شرکت های موفق به ترتیب شاخص های بازده دارایی ها، خطر سرمایه گذاری و رتبه ی نقدشوندگی بیش ترین اولویت را داشته اند. از طرفی شاخص های گردش موجودی کالا، اندازه ی شرکت و هزینه ی تحقیق و توسعه به ترتیب رتبه های شانزدهم تا هجدهم را در میان این اولویت بندی کسب کرده اند.
In the modern literature of investment، decision making can be generally defined as an action plan or a movement in a special direction which is consciously selected from among different methods. In this research which is thematically the result of a field study by measuring the indicators of successful companies and then by using AHP ranking between indicators، the main question is: what indicators can influence the selection of successful companies and how is ranking accomplished for decision makers? that is a complex decision making process in a Multi-Attribute Decision Making Approach aided by the Analytic Hierarchy Process (AHP) in this study .The results suggest that from among the eighteen indicators defined for assessing the successful companies، return on assets، risk of investment and rank of liquidity are of the top priorities and inventory turnover، size of company and cost of Research and Development have the sixteenth to eighteenth place in this ranking.
Machine summary:
در این مقاله که به دست آمده از تحقیق میدانی است سعی شده شاخص های سنجش شرکت هـای موفـق بـه صـورت ریشه ای مطالعه شود و سپس بـا اسـتفاده از تکنیـک فراینـد تحلیـل سلـسله مراتبـی AHP اولویت بندی بین شاخص ها انجام شود.
سوال اصلی این تحقیق این است که چه شاخص هایی در انتخاب شـرکت هـای موفـق مـی توانـد اثرگـذار باشـد و اولویـت بنـدی آن هـا بـرای تصمیم گیرندگان به چه صورت است ؟ با توجه به فضای تصمیم گیری پیچیده ای کـه بـا آن مواجه هستیم از میان روش های تصمیم گیری چند شاخـصه از روش فراینـد تحلیـل سلـسله مراتبی برای انجام مطالعه ها استفاده شده است .
در پایان ، نتایج مطالعه حاکی از آن است کـه از میان ١٨ شاخص تعریف شده برای سنجش شرکت های موفق به ترتیب شاخص های بـازده دارایی ها، خطر سرمایه گذاری و رتبه ی نقدشوندگی بیش ترین اولویت را داشته اند.
(82 :1383 در مطالعه ی دیگری که توسط موهنرام در سال ٢٠٠٤ با عنوان تفکیک شرکت هـای موفق از ناموفق انجام شده ، این نتیجه به دست آمد که راهبرد ترکیب علایم بنیادی برای شرکت های با نسبت ارزش دفتری به قیمت بازار پایین می تواند منجر به بازده غیرعادی شود (مهرانی و همکاران ، ١٣٨٣: ٨٣).
٣. از آن جا که در تایید روش استفاده شده در اولویت بندی مراحل مختلفی انجام شد، بـا این وجود استفاده از روش های دیگر تصمیم گیری چندشاخصه بـه ویـژه "الکتـر٣" پیشنهاد می شود.