Abstract:
آموزش کارآفرینی تبادل رسمی و نظام مند اطلاعات و دانش کارآفرینی است. دانشگاه ها به عنوان متولیان اصلی تربیت و پرورش منابع انسانی متخصص در چند سال اخیر به آموزش کارآفرینی روی آورده اند. درس مبانی کارآفرینی در برخی از دانشگاه های کشور تدریس می شود، اما یکی از مسائل کلیدی در هر برنامه ی آموزشی، ارزیابی آن است. معیارهایی که در ارزیابی آموزش کارآفرینی استفاده می شوند می توانند مربوط به سطح دانش مشخص، مهارت ها، علاقه مندی، درجه ی مشارکت در کلاس و قصد کارآفرینی باشد. هدف اصلی این مقاله بررسی تاثیر آموزش درس اختیاری «مبانی کارآفرینی» بر ایجاد قصد کارآفرینی در دانشجویان است. این تحقیق با روش تحقیق پس رویدادی و با استفاده از ابزار پرسش نامه در میان 105 نفر از دانشجویان دانشکده های هنر و ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران انجام شد. جمع آوری داده ها در دو مرحله ی پیش آزمون (ابتدای ترم تحصیلی) و پس آزمون (انتهای ترم تحصیلی) در گروه آزمایشی و گروه کنترل انجام شد. نتایج تحلیل داده ها نشان می دهد که آموزش درس مبانی کارآفرینی بر قصد کارآفرینی دانشجویان و عوامل تعیین کننده ی آن شامل نگرش نسبت به رفتار، هنجارهای ذهنی و درک کنترل رفتاری تاثیرگذار است.
Entrepreneurship education is a formal systematic exchange of information and entrepreneurial knowledge. In recent years، universities acting as the main custodians of education and development of professional human resources have turned to entrepreneurship education. Although entrepreneurship education is currently being offered in many universities، the key issue in any educational program is its evaluation. The criteria used in evaluating entrepreneurship education could be related to the knowledge، skills، level of interest، class participation and entrepreneurial intention. The main purpose of this paper is to identify the effect of the optional course of the “Fundamentals of Entrepreneurship” on students' entrepreneurial intention. This research has been done through a combination of descriptive-survey research methods using questionnaires among 105 students in the Faculty of Arts، and in the Faculty of Literature and Humanities of the University of Tehran. Data have been collected in two phases: pretest (at the beginning of the semester) and post-reviewing (at the end of the semester) from both experimental group and control group. Data analysis shows that students' entrepreneurial intention and its determinants including behavioral attitude، subjective norms، and perceived behavioral control are affected by the training given in the course of the "Fundamentals of Entrepreneurship” course.
Machine summary:
نتايج تحليـل داده هـا نـشان مـي دهـد کـه آموزش درس مباني کارآفريني بر قصد کارآفريني دانشجويان و عوامل تعيين کننده ي آن شامل نگرش نسبت به رفتار، هنجارهاي ذهني و درک کنترل رفتاري تاثيرگذار است .
خلاصه ي مطالعات پيشين در حوزهي تاثير آموزش کارآفريني بر قصد کارآفريني دانشجويان {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} در اين پژوهش نيز الگوي پايه ، الگوي اجزن انتخاب شـده و اثـر آمـوزش درس مبـاني کارآفريني که به صورت يک درس اختياري براي دانشجويان مقطع کارشناسي و بـه منظـور افزايش کارآمدي دانشجويان و دانش آموختگان دانشگاه ها در نظـر گرفتـه شـده اسـت ، بـر قصد کارآفريني سنجيده مي شود و براساس مطالعه ي ادبيات تحقيق ، فرضيات زيـر پيـشنهاد مي شوند: فرضيه ١- آموزش درس مباني کارآفريني بر قصد کارآفريني دانشجويان اثرگذار است .
نظر به اينکه از اهداف برنامه هاي آموزشي کارآفريني ايجاد و تقويت قصد کـارآفريني کارآفرينان بالقوه به ويژه در دانشجويان مي باشد به همين دليل پژوهش هـاي انجـام شـده بـر روي اين موضوع به طور عمده بر روي گروه هاي دانشجويان انجام شده است اما در کـشور ما به دليل اختياري بودن انتخاب اين درس در مقطـع کارشناسـي و آگـاهي نداشـتن کـافي نسبت به اهميت موضوع ، اين درس ، فقـط در تعـداد بـسيار معـدودي از دانـشگاه هـا، ارايـه مي شود و يا به رغم ارايه در بعضي از ترم هاي تحـصيلي ، بـه علـت بـه حـد نـصاب نرسـيدن دانشجويان ، حذف شده يا به صورت يـک تـرم در ميـان ارايـه مـي شـود کـه همـين دلايـل ، پژوهشگر را در انتخاب جامعه ي آماري با محدوديت هـايي روبـه رو کـرد.