Abstract:
هدف اصلی این پژوهش تحلیل محتوای کتاب های درسی دورة آموزش ابتدایی براساس مولفه های شادکامی از قبیل عاطفة مثبت و رضایت از زندگی است . جامعة آماری ، همة کتاب های دوره ابتدایی ؛ شامل ٣٦ جلد کتاب در سال تحصیلی ١٣٩٠-١٣٨٩ در هشت عنوان فارسی (بخوانیم )، فارسی (بنویسیم )، علوم ، هدیه های آسمانی ، هدیه های آسمانی (کتاب کار)، قرآن ، ریاضی و تعلیمات اجتماعی و نمونه آماری آن ، هفت عنوان فارسی (بخوانیم )، فارسی (بنویسیم )، علوم ، هدیه های آسمانی ، هدیه های آسمانی (کتاب کار)، قرآن و تعلیمات اجتماعی را شامل می شود. چارچوب نظری این بررسی ، دیدگاه نظری آرگایل ، مارتین و لو و مولفه های مربوطه بوده است . روش تحلیل محتوای پژوهش حاضر، آنتروپی شانون بوده و واحد تحلیل نیز صفحات (متن ، پرسش ها، تمرین ها وتصاویر) بوده است . علاوه بر این ، برای تکمیل اطلاعات از روش کیفی جمع آوری اطلاعات یعنی مصاحبه با دانش آموزان ، استفاده شده است . نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها نشان می دهد که در کتاب ها به مولفه عاطفه مثبت بیش از مولفه رضایت از زندگی توجه شده است . ضمن این که هر یک از شاخص های مولفه های مذکور به صورت متوازن مورد توجه قرار نگرفته است و کتب درسی به یک نسبت مولفه های شادکامی را تحت پوشش قرار نداده اند. همچنین نتایج حاصل از مصاحبه نشان می دهد که دانش آموزان از محتوای کتاب های درسی (مقوله های ارزشی ، ساختاری ، عاطفی و علایق ) احساس لذت و رضایت داشتند. با این حال ؛ از بین کتاب های مذکور کتاب «بخوانیم » بیش از سایر کتب درسی باعث شادکامی دانش آموزان شده است .
Machine summary:
"در این راستا، این پژوهش قصد دارد محتوای کتاب های درسی دورة ابتدایی را براساس مؤلفه های شادکامی از جمله عاطفه مثبت (خندان بودن و یا تبسم در برخورد با دیگران ، شوخ طبعی و شوخی با دیگران ، انجام تمرینات ورزشی ، تماشای طبیعت و چشم اندازهای زیبا و لذت از آن ، رابطه با خدا و دعا و نیایش ، انجام مراسم و مناسک مذهبی ) و رضایت از زندگی (رضایت از زندگی با خانواده ، رضایت از با دوستان بودن ، رضایت از انجام کار و امید به آینده ) و میزان و حضور هر یک از این مفاهیم را در کتاب های درسی بررسی کند.
شاخص های پژوهش مفهوم مؤلفه شاخص میزان توجه به خندان بودن و یا تبسم در برخورد با دیگران میزان توجه به شوخ طبعی و شوخی با دیگران میزان توجه به انجام تمرینات ورزشی عاطفۀ مثبت میزان توجه به تماشای طبیعت و چشم اندازهای زیبا و لذت از آن میزان توجه به رابطه با خدا و دعا و نیایش شادکامی میزان توجه به انجام مراسم و مناسک مذهبی میزان توجه به رضایت از زندگی با خانواده میزان توجه به رضایت از با دوستان بودن رضایت از زندگی میزان توجه به رضایت از انجام کار میزان توجه به امید به آینده سؤالات مصاحبه نیز به صورت باز طراحی گردید و در قالب آن ، جهت تکمیل اطلاعات ، سعی شده است ، آنچه را که باعث شادکامی دانش آموزان در ارتباط با موضوعات و محتوای دروس می شود بررسی شود."