Abstract:
صنعت گردشگری به عنوان یک عامل اقتصادی عمده و بسیار موثر در سال های اخیر مورد توجه زیادی قرار گرفته و به این علت سعی می شود که حتی الامکان از عوامل موثر در کاهش جریان گردشگری جلوگیری به عمل آمده و امکانات لازم جهت رشد و گسترش صنعت گردشگری فراهم گردد. با توجه به اینکه ژئوپلیتیک در مقیاس خرد، به معنای «رقابت» بین دولت های محلی یا ایالت های مختلف یک مملکت برای برتری و قدرت است و از آنجا که این برتری یابی و قدرت با استفاده از امکاناتی که محیط جغرافیایی دراختیار می گذارد و یا امکاناتی که می توان از محیط جغرافیایی اخذ نمود امکانپذیر می شود، استفاده از فرصت های گردشگری موجود در یک منطقه جغرافیایی می تواند دستیابی به قدرت را تقویت نماید.
برنامه ریزی راهبردی و مفاهیمی چون «راهبرد» و«تاکتیک» در کوششی که برای ارائه رهیافت های عملی در مدیریت و تصمیم سازی، به صورتی که قادر به رویارویی با محیطه ای خیلی پیچیده، نامعلوم و پیش بینی ناپذیر باشند، شکل گرفت. برنامه ریزی راهبردی گردشگری قابلیت آن را دارد تا با گنجانیدن زمینه های تصمیم گیری، بیان دلایل پشتوانه تصمیمات و مطرح کردن تصمیمات به صورت خط مشی (پیشنهادات اجرایی)، به عنوان یک فرآیند موثر در زمینه گردشگری عمل نماید.
بر این اساس هدف این مقاله تعیین نحوه به کارگیری فرآیند برنامه ریزی راهبردی در برنامه ریزی گردشگری در مقیاس فرامحلی و منطقه ای است. با توجه به اهمیت گردشگری در اقتصاد جهانی و در نظر گرفتن تاثیر آن بر توسعه منطقه ای، در این مقاله ابتدا تعاریف خاص مرتبط با موضوع و مبانی نظری فرآیند برنامه ریزی راهبردی مورد بررسی قرارگرفته است، در ادامه با تکیه بر فرآیند برنامه ریزی راهبردی و فنون مرتبط با آن در فعالیت های گردشگری شهرستان چادگان و فریدون شهر (محدوده برنامه ریزی که سوار طرار) واقع در استان اصفهان یک مطالعه موردی صورت گرفته است. در نهایت، تعیین و اولویت بندی راهبردهای توسعه گردشگری از نتایج کاربردی این نوشتار می باشد.
Despite their limited geographical areas، free zones، in the light of their existential philosophy and different management systems، can be turned into small centers with great roles in macroeconomic systems in the arena of geoeconomic equations. However the economic role of these regions in geoeconomic equations is to a great extent under the influence of geopolitical position of the region. Attempts have been made in the present article to study the role of Aras Free Commercial-Industrial Zone in northwest Iran as an entry gate and connection with the CIS countries. Also attempts have been made to study the role of Aras Free Commercial-Industrial Zone in Iran’s trade exchanges.
Machine summary:
"(1) euqinhcet ihpled (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) استنتاج نهایی از ماتریس ارزیابی عوامل خارجی بیانگر این است که فرصتهای فراروی گردشگری کهسوار طرار بیشتر از تهدیدات پیرامون آن بوده و در نتیجه راهبردهای کلان برای گردشگری باید به گونهای تدوین شود که بتوان از فرصتهای محیطی به نحو احسن استفاده نمود.
راهبردهای اولویت دوم-فاز دوم برنامه -انجام تمهیدات مناسب برای شرایط حاد حرارتی تابستانه و بورانهای زمستانه در سایت کهسوار طرار؛ -گسترش سایتهای ورزشی و تفریحی در زمینهای بایر و غیر قابل کشاورزی؛ -کاشت و توسعه فضاهای سبز و درختان بومی و سازگار با محیط و اقلیم در محدوده کهسوار طرار؛ -تقویت منابع آب محدوده طرح با استفاده از حوضچههای ذخیره آب و فعالیتهای آبخوانداری و آبخیزداری؛ -اجرای قوانین و ظوابط مقاومسازی در احداث و طراحی انواع مستحدثات در سطح محدوده طرح؛ 7-یافتههای تحقیق -باتوجه به اینکه ژئوپلیتیک در مقیاس خرد،به معنای «رقابت»بین دولتهای محلی یا ایالت- های مختلف یک مملکت برای برتری و قدرت است و از آنجا که این برترییابی و قدرت با استفاده از امکاناتی که محیط جغرافیای در اختیار میگذارد و یا امکاناتی که میتوان از محیط جغرافیایی اخذ نمود امکانپذیر میشود،استفاده از فرصتهای گردشگری موجود در یک منطقه جغرافیایی میتواند دستیابی به قدرت را تقویت نماید."