Abstract:
یکی از مسایل مهم جامعه شناسی سیاسی بررسی رفتار رای دهندگی مردم در انتخابات های مختلف است. برای جامعه شناسان سیاسی، کشوری مانند جمهوری اسلامی ایران که در آن حداقل در هر سال یک انتخابات برگزار شده می تواند مورد مطالعاتی بسیار جالبی باشد اما متاسفانه مطالعات کمی انتخابات در ایران در سه دهه گذشته به ندرت یافت می شود. یکی از فواید مطالعات کمی انتخابات این است که می توان با مطالعه روندهای انتخاباتی گذشته به پیش بینی نتایج انتخابات در آینده پرداخت. در این مقاله با تمرکز بر پایگاه های اجتماعی در ایران و مفروض دانستن وجود ارتباط میان پایگاه اجتماعی و رفتار رای دادن این سوال اصلی مطرح می شود که چگونه شناخت پایگاه های اجتماعی در ایران در انتخابات نهم ریاست جمهوری، می توانست موجبات پیش بینی رفتار رای دهندگان را برای نامزدهای انتخابات فراهم سازد؟ فرضیه پژوهش آن است که، شناخت پایگاه های اجتماعی که بر مبنای درآمد، شغل و تحصیلات در کشور پراکنده هستند می توانست، پیش بینی رفتار رای دهندگان در انتخابات نهم ریاست جمهوری را برای سیاست مداران و نامزدهای انتخاباتی تسهیل نماید. این مقاله با تصدیق این نکته که متغیرهای گوناگونی در نحوه انتخاب نامزدها در انتخابات تاثیر دارند، بر این نکته تاکید دارد که با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی کشور در انتخابات 1384 و فضای حاکم بر جامعه در این انتخابات، شناخت پایگاه های اجتماعی در آن برهه زمانی، می توانست نیازها و خواست های هر یک از پایگاه ها را به گونه ای ملموس تر نشان دهد و نامزدها با تمرکز بر این خواست ها، به پیروزی در انتخابات دست یابند.
Machine summary:
انتخابات نهم ریاست جمهوری وپایگاههای اجتماعی درایران * دکترامیرمحمدحاجی یوسفی ** مهدی فرازی *** 1 راضیه کیوانآرا چکیده یکی از مسائل مهم جامعه شناسی سیاسی بررسی رفتار رأی دهنـدگی مـردم در انتخابات مختلف است .
در ایـن مقالـه بـا تمرکـز بـر پایگاه های اجتماعی در ایران و مفروض دانستن وجود ارتبـاط میـان پایگـاه اجتماعی و رفتار رأی دادن ، این پرسش اصلی مطرح مـی شـود کـه چگونـه شناخت پایگاه های اجتماعی در ایران در انتخابـات نهـم ریاسـت جمهـوری ، می توانسـت موجبـات پـیش بینـی رفتـار رأی دهنـدگان را بـرای نامزدهـای انتخابات فراهم سازد؟ فرضیه پـژوهش آن اسـت کـه شـناخت پایگـاههـای اجتماعی که بر مبنای درآمد، شغل و تحصیلات در کشور پراکنده هسـتند، می توانست پیش بینی رفتار رأی دهندگان در انتخابات نهم ریاست جمهـوری را برای سیاست مداران و نامزدهای انتخابـاتی تسـهیل کنـد.
پرسش اصلی پژوهش آن است که چگونه شـناخت پایگـاه هـای اجتمـاعی در ایران درانتخابات نهم ریاست جمهـوری ،مـی توانسـت موجبـات پـیش بینـی رفتـار رأی دهندگان رابرای نامزدهای انتخابات فراهم سازد؟دراینجامنظـورازشـناخت ، کسب اطلاع ازمیزان گستردگی هرپایگاه ،نیازها،سلایق وارزش های مسلط بـرآن پایگاه اجتماعی است .
پاسخ احتمالی به این پرسش آن است که چون هـرپایگـاهی برمبنای ارزش ها،باورهاونیازهای خوددسـت بـه انتخـاب نـامزدی درانتخابـات می زند،شناخت پایگاه های اجتماعی که بـرمبنـای درآمـد،شـغل وتحصـیلات در کشورپراکنده هستند،می توانست پیش بینی رفتاررأی دهی ١مردم درانتخابـات نهـم ریاست جمهوری راتسهیل کند.
دراین مقاله باتقسیم بندی پایگاه های اجتماعی ایران به وسیله محاسبات آمـاری نشان می دهیم که چگونه میان انتخاب مردم ومشکلات اقتصادی آنهـادرانتخابـات نهم ریاست جمهوری ،همبستگی مثبتـی وجـودداشـت ؛عـاملی کـه خـود،یکـی از متغیرهای اصلی تقسیم بندی پایگاه اجتماعی درهرجامعه ای محسوب می شود.