Abstract:
دیدگاههایی که انسان را ملاک اصلی توسعه همه جانبه قرار می دهند ، برای سلامت جسمی و روانی او ارزش زیادی قائل هستند. در عصر جدید ، پیشرفت علم و فناوری و گسترش روز افزون اطلاعات ، از یک سو، شرایط زندگی را تسهیل کرده است و از سوی دیگر تحولات سریع اجتماعی ، تغییر سبک زندگی و پیچیدگی های امروزی، سلامت ، بهداشت و آرامش روانی انسانها را مورد تهدید قرار داده و مشکلات جدید پیش روی بشریت، آسیب پذیری انسانها را افـــزایش می دهد . در این راستا ، این پژوهش نیز به بررسی وضعیت روان شناختی دانشجویان (دارای افت تحصیلی و عادی ) پرداخته و برای این منظور جهت جــمع آوری داده ها از پرسشنامه SCL_ 90 استفاده شده است که این پرسشنامه در کل سلامت روان ومقیاسهایی مثل شکایات جسمانی، وسواس و اجبار، حساسیت در روابط متقابل، افسردگی، اضطراب، پرخاشگری، ترس مرضی، افکار پارانوئیدی و روان پریشی را می سنجد. این پژوهش در پی این است که به بررسـی بهداشت روانی دانشجــــــویان مشروطی (دارای افت تحصیلی) بپردازد و آنها را از لحاظ سلامت روان (شکایات جسمانی ، وسواس و اجبار، حساسیت در روابط متقابل، افسردگی، اضطراب، پرخاشگری، ترس مرضی، افکار پارانوئیدی و روانپریشی) با دانشجویان عادی مورد مقایسه و ارزیابی قرار دهد. نتایج نشان داد که دانشجویان دارای افت تحصیلی در مقایسه با دانشجویان عادی (بدون تفکیک جنس) از سلامت روان کمتر و در خرده مقیاسهای اشاره شده (شکایات جسمانی، وسواسی، حساسیت در روابط متقابل، افسردگی، اضطراب، پرخاشگری، ترس مرضی، افکار پارانوئیدی و روان پریشی ) به طور معنا داری شدت علائم بیشتری را نشان دادند.
Views that set main criterion of development all side and belive in many worths for physical and mental health.
In the morden age ، development of the science and technology and development of the ever increasing information ، from one side ، have facilitated life conditions from other side ،quick social change have threated chang of life style and modern complex ، health healthy and new difficults front of humanity increase hurt human being.
As this research deals with the study of psychological position in droup- out and another studentd for reason to collection of paymentsisused scl 90 quesionnaire.That this questionnaire measure whole mental health and measures as physical complaint ،obsession and compulsive ، sensitivity interperson relations ، depression ،anxity،aggression،phobia،idea of paranoia and psychosis.
In this research، this purpose followed that droup-outs students in contrasting to another students(everage over 17) from less mental health and referred measures show meaning ful difference in contrasting to another students.
In summery droup-out students contrasting to another students from respect psychological and mental health are /have/ difficults.
Machine summary:
در این راستا ، این پژوهش نیز به بررسی وضـعیت روان شـناختی دانـشجویان (دارای افت تحصیلی و عادی ) پرداخته و برای این منظور جهت جــمع آوری داده ها از پرسشنامه ٩٠ _SCL اسـتفاده شده است که این پرسشنامه در کل سلامت روان ومقیاسهایی مثل شکایات جسمانی، وسواس و اجبـار، حـساسیت در روابط متقابل ، افسردگی، اضطراب ، پرخاشگری، ترس مرضی، افکار پارانوئیدی و روان پریشی را می سنجد.
این پژوهش در پی این است که به بررسـی بهداشت روانی دانشجــــــویان مشروطی (دارای افت تحـصیلی ) بپردازد و آنها را از لحاظ سلامت روان (شکایات جسمانی ، وسواس و اجبار، حساسیت در روابط متقابل ، افـسردگی ، اضطراب ، پرخاشگری، ترس مرضی، افکار پارانوئیدی و روانپریشی ) با دانشجویان عادی مورد مقایسه و ارزیابی قـرار دهد.
جدول ١ خلاصه اطلاعات آماری آزمون t در مورد نمره های تفاوت متغیر های پژوهش در دانشجویان مشروطی ( ١) و عادی (٢) (رجوع شود به تصویر صفحه) tcr:2/35 نتایج جدول ١ بیانگر این است که t محاسبه شده در تمامی متغیر ها در سطح معنا داری ٠/٠١ بزرگتر از t جدول (٢/٣٥) می باشد بنابراین می توان نتیجه گرفت که گروه دانشجویان دارای افت تحصیلی در مقایسه با گروه دانشجویان عادی از لحاظ بهداشت روانی دارای اشـکالاتی هـستند و نیاز مبرم به خدمات روانشناسی و مشاوره ای دارد که تفاوت بین دو گروه از لحاظ بهداشت روانی معنا دار است .