Abstract:
سال های 2011 و 2012 شاهد دگرگونی و حوادث بزرگی در جهان عرب بود. موج آزادی خواهی، ظلم ستیزی و انقلاب، جهان عرب را فراگرفت و این موج با استعفای عبدالله صالح، دیکتاتور یمن به اوج خود رسید. از زمان وقوع انقلاب در کشورهای فوق الذکر مطالب گوناگونی درباره نقش رسانه های جمعی مانند شبکه های تلویزیونی، خبری یا ماهواره ای، جراید و مطبوعات و ... همچنین رسانه های جدید یا دیجیتال مانند سایت های اینترنتی اعم از شبکه های ارتباطی مجازی مانند فیس بوک، توییتر و ... در پیشبرد روند این اعتراض ها و انقلاب ها نوشته شده است. رسانه ها با آگاهی دادن به مردم، انتشار اطلاعات و گسترش عقاید آزادی خواهی و ظلم ستیزی به منزله یکی از عوامل تسریع کننده این انقلاب ها به حساب می آیند. این مقاله به شیوه توصیفی ـ تحلیلی ضمن تبیین مختصر مشخصات انقلا ب های عربی، به این سوال اصلی پاسخ می دهد: رسانه های جدید چه تاثیری بر انقلاب های عربی داشته است؟
Machine summary:
"علاوه بر اینها، شبکههای خبری مستقل تلویزیونی ماهوارهای مانند الجزیره 1 و العربیه با بهرهگیری از این شبکهها و سایتها همچون توییتر و یوتیوب بهمثابه منبع اطلاعاتی خود و پخش این تصاویر برای جهانیان از تلویزیون، تأثیر این شبکهها را دوچندان کردند که دستاورد آن، نشان دادن حقانیت مردم این کشورها، ایجاد آگاهی و شعور سیاسی در آنها و در نهایت، تسریع در روند انقلابها بوده است (Tsotsis, 2011).
در تأیید این ادعا باید بگوییم مثلا در زمان قطع اینترنت از سوی دولتهای عربی در این کشورها (در مصر اینترنت از بیستوهشتم ژانویه تا دوم فوریه برای پنج روز کاملا قطع شد یا دولت لیبی در هجدهم فوریه اینترنت را کامل در این کشور قطع کرد) (United Nations ILO Department of Statistics, 2011)، جریان اعتراضها متوقف نشد و مردم برای گسترش و سازماندهی تظاهرات و جنبشهای خود به راههای دیگری متوسل شدند و مثلا برای برنامهریزی، سازماندهی و اشاعۀ اطلاعات و آگاهی به دیگران از راه دیداری 1 در مساجد جمع میشدند (Levy & Cohen, 2011).
در صورت نبود این ابزارهای ارتباطی و اطلاعاتی آیا دنیا تا این حد از خودسوزی جوان تونسی آگاهی مییافت؟ آیا موج انقلاب به سایر مناطق کشور تونس و دیگر کشورهای همجوار منتقل میشد؟ این رسانهها با ایجاد محیط جدید اجتماعی و به دور از محدودیتهای گذشته موجب اشاعۀ عقاید و همفکری بین مردم در کمترین زمان ممکن شده و در نتیجه آگاهی و انگیزش آنها در راستای ایجاد تحولات شدند.
" Face book and Twitter key to Arab Spring uprisings", Report: The National Review of the Arab Social Media Report, the Dubai School of Government, [Accessed on January 2012] at: http://www."