Abstract:
دیدگاه عهدین و قرآن در آفرینش آدم و جوا علی رغم داشتن اشتراکات. دارای
اختلافات اساسی است به گفته عهدین آدم از خاک و شبیه خدا خلق شد واز ارواح
الهی که از قبل خلق شده و در عالم خاصی قرار داشتند» در وی دمیده شد.
حوا از استخوان دنده آدم و به تبع وی و برای رفع نیازش خلق شد گویا اگر آدم
تنها نبود حو خلق نمیشد! وی عامل گمراهی آدم است زیرا در فریب دادن آدم. مار
را یاری کرده است.
از دید عهدین آدم گرامی داشته شده است ولی این از تکریم قرآن فاصله زیاد دارد؛
تکریم عهدین از نوع حیوانی است ,انسان عهدین موجود شرور و ظالم است و بدین
جهت خدا از خلق انسان پشیمان شده و زمین را مورد لعن قرار میدهد و تصمیم بر
نابودی همه موجودات میگیرد. در داستان آفرینش آدم بر توحید خدا خدشه وارد
شده و خدای معرفی شده انسانوار» محدود؛ زودرنج» بخیل, دروغگو, انتقامگیر و
دارای فرزند است.
قرآن انسان را آیینه تمام نمای حق دانسته, انسان قرآن از دو ساحت جسمانی و
غیر جسمانی است که بعد غیر جسمانی وی اصیل است.
انسان قرآن کانون آیات الهی است و دارای امتیازات اختیاری بسیاری از جمله
ظرفیّت فوقالعاده علمی است که موجب برتری وی از تمام موجودات حتی فرشتهها
شده است و شایسته خلافت و امانتدار الهی گشته و به فرشتهها مسجود و معلم
قرار داده شده است.
Machine summary:
"از دید عهدین آدم گرامی داشته شده است ولی این از تکریم قرآن فاصله زیاد دارد: تکریم عهدین از نوع حیوانی است،انسان عهدین موجود شرور و ظالم است و بدین جهت خدا از خلق انسان پشیمان شده و زمین را مورد لعن قرار میدهد و تصمیم بر نابودی همه موجودات میگیرد.
29 نزد مسیحیان نیز چنین معروف است که آدم و اولادش حتی انبیاء و اوصیاء به جهت نافرمانی آدم،به غلامی شیطان گرفتار گردیدند و هر که از اولاد ایشان که دنیا آمده میمردند،به دوزخ میرفتند و در آنجا در حبس شیطان بودند تا اینکه عیسی آزاد کرد!30 نقد معروف بودن ابلیس به جای مار در نزد علماء یهود و مسیح نشان میدهد که در صال ابلیس بوده است بعدا به دلایلی از قبیل:از بین رفتن نسخه اصلی تورات،دقیق نبودن شکل خط،سهلانگاری مترجمان و امثال اینها کلمه ابلیس تغییر یافته است همانطور ه علی قلی جدید الاسلام این مسئله را یکی از دلایل تحریف و دستکاری در کتاب مقدس دانسته است!31 احتمال تحریف را ین نکته تقویت میکند که در تورات فعلی دارد که به مار گفته شد تو باید خاک بخوری!32و چنین غلط واضح از کتاب مقدس قابل قبول نیست."