Abstract:
رادیو نقش مهمی در نحوه نمایش افراد و گروه های مختلف دارد. در این تحقیق 11 ساعت و 37 دقیقه از 6 قسمت از برنامه «جمعه ایرانی» بررسی شد تا به سه سؤال پاسخ داده شود. ویژگی های انتسابی افراد، در برنامه جمعه ایرانی چگونه نشان داده می شود؟ بازنمایی ویژگی های انتسابی در مورد اقلیت ها به چه صورت است؟ آیا از اقلیت ها، کلیشه های رایج در مورد آن ها ترسیم می شود، یا واقعیت های موجود در زندگی آن ها؟. روش تحقیق تحلیل محتوای کیفی از نوع نشانه شناسی است. طبق نتایج تحقیق، این برنامه در بازنمایی های خود، بی طرفانه عمل نمی کند و خواسته یا ناخواسته به برخی گروه ها توجه بیشتر و به برخی بی توجه است و بازنمایی اقلیت ها بیشتر مبتنی بر کلیشه های رایج است تا واقعیت های موجود زندگی آن ها.
Machine summary:
"پس تفاوت بین تیپ و کلیشه چیست؟اولاین که کلیشهسازی تعداد اندکی از ویژگیهای ساده،واضح،به یادماندنی،قابل دسترسو به طور کلی قابل تشخیص و در یک شخص را در نظر میگیرد و همه چیز درباره فرد رابه آن ویژگیها تقلیل میدهد-مثل تقلیل زبان به تعداد خاصی از کلمات رایج در آن ویا یک لهجه اغراق شده-و آنها را ساده و اغراقآمیز کرده و ثابت و غیر قابل تغییر یاابدی میداند.
هنگام نشانهشناسی بر جنبههایی از رسانه توجه بیشتری نشانمیدهیم که کارکرد آنها مانند نشانههاست و حامل نشانهاند(همان:53)و از آنجا که در ساخت کلیشهها،زبان نقش مؤثرن و کلیدی دارد و در میان رسانههای موجود،رادیوبیشترین رابطه و سنخیت را با زبان دارد و بیش از سایر رسانهها از کلمه و کلام سودمیبرد،به همین دلیل در این تحقیق تأکید ما بیشتر بر روی زبان و واژگانی است کمه دراین برنامه رادیویی به افراد و گروهها نسبت داده میشود.
تحلیل نشانهشناسی نیز مانند هر روش دیگری دارای ضعفها ومحدودیتهایی است و نقدیهایی بر آن وارد شده است،مانند این که این نوع تحلیلمحتوا،غیر نظری است؛این تحلیل به ندرت میتواند از توصیف محض فراتر رود و بهسئوالاتی مثل اینکه بازنماییهای فرهنگی از کجا میآیند؟انواع مختلف بازنماییها که درحیطههای مختلف رسانهها دیده میشود با هم چه ارتباطی دارند؟و بازنماییها چرا وچگونه در اثر گذشت زمان تغییر میکنند؟پاسخی نمیدهد:نشانهشناسی،در نتیجهگیریهایش اختیاری عمل میکند."