Abstract:
مساله مقاله این است که ایران با داشتن چشم اندازهای تاریخی و جاذبه های فرهنگی فراوان ، نتوانسته است زمینه جذب زیاد گردشگران فرهنگی را فراهم کند. بعد اثبات این مساله، سوال مقاله به این است صورت بیان شده است که؛ چرا صنعت گردشگری فرهنگی در ایران در جذب گردشگران فرهنگی موفق نبوده است؟ در این پژوهش ازنظریه های استفاده شده است که بر جذب گردشگر تاکید دارند. روش تحقیق پیمایش و ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه است. جمعیت آماری این پژوهش شامل تمام گردشگران فرهنگی خارجی هستند که از شهریور سال 1387 تا بهار سال 1388وارد شهر اصفهان شده و در هتل ها مستقر شده اند. حجم نمونه 300 نفر از تمام گردشگران فرهنگی است. تحلیل به دوصورت تحلیل توصیفی و تبیینی انجام شده است. یافته ها نشان می دهند که ضریب همبستگی میزان جذب گردشگران فرهنگی با ترکیب خطی متغیرهای فرهنگ گردشگری، آموزش فرهنگ گردشگری، جاذبه های مقصد و تضمین امنیت برابر با 47/0 می باشد.
Machine summary:
مدل تحلیلی تحقیق برمبنای نظریههای مورد بحث به صورت زیر ارایهمیشود: (به تصویر صفحه مراجعه شود)برمبنای این مدل میتوان فرضیههای زیر را ارایه کرد: 1-بین آموزش فرهنگ گردشگری به مردم بومی و جذب گردشگر فرهنگیرابطه وجود دارد،بهطوری که هرچه آموزش گردشگری به مردم بومی بیشتر باشد،جذب گردشگر فرهنگی به کشور بیشتر میشود.
مذهب از دیگر عناصر معنایی مهم است که درگفتار چهارم مشخص شده است،شواهد تجربی نشاندهنده آن است که 73/7 درصداز گردشگران فرهنگی،تأثیر مذهب برای جذب گردشگر فرهنگی به ایران را در حدمتوسط،17/3 درصد نیز تأثیر این عامل را در حد بالا و 9 درصد نیز تأثیر این عامل را درحد پایین تشخیص دادهاند.
(به تصویر صفحه مراجعه شود)نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون نشان میدهد که ضریب همبستگی متغیرآموزش فرهنگ گردشگری با میزان جذب گردشگر فرهنگی برابر با 0/606 است،بنابراین نسبتی از واریانس متغیر میزان جذب گردشگر فرهنگی که از طریق متغیرآموزش فرهنگ گردشگری تبیین شده است با اندازه 0/36 است.
اگر اثر متغیرجاذبههای مقصد(بعد تسهیلات)بر روی میزان جذب گردشگر فرهنگی کنترل شود،میزان جذب گردشگر فرهنگی به اندازه 8/39 است و اگر متغیر انگیزههایی که مقصدبرای جذب گردشگر فرهنگی ایجاد میکند،وارد تحلیل شود،یافتهها دلالت بر آندارند که به ازای یک واحد افزایش در میزان این انگیزهها به اندازه 0/18 تغییر مثبت درمیزان جذب گردشگر فرهنگی خواهیم داشت که معادله رگرسیونی آن به این صورتاست: (جاذبههای مقصد) 0/81+8/93 Y (به تصویر صفحه مراجعه شود) فرضیه چهارم:"بین تضمین امنیت و جذب گردشگر فرهنگی در ایران رابطهمعناداری وجود دارد،بهطوری که هرچه تضمین امنیت برای گردشگران ضمانتبیشتر باشد،گردشگران بیشتری به کشور سفر میکنند.