Abstract:
هدف این پژوهش شناسایی عوامل موثر بر مشارکت اجتماعی کسبه بافت تاریخی شهر تهران (منطقه 12) در تحقق طرح های شهری (پیاده راه سازی) است. روش مورد استفاده در این پژوهش کمی و پیمایشی است و از ابزار پرسشنامه برای گردآوری اطلاعات استفاده شده است. حجم نمونه این تحقیق 155 نفر بوده که با روش نمونه گیری خوشه ای توام با روش تصادفی انتخاب شده اند. چارچوب مفهومی این تحقیق، تلفیقی است از مفاهیم موجود در آراء نظریه پردازانی چون پارسونز، هومنز، لرنر، دال، امرسون، لیپست، گیدنز و کلمن در باب مشارکت اجتماعی و نیز دیدگاه کسانی چون لوهمان، افه، پاکستون و گیدنز در مورد اعتماد. از نظریه دورکیم، هالبواکس و ریکور نیز پیرامون موضوع خاطرات جمعی در این تحقیق استفاده شده است. از آنجایی که بخشی از این تحقیق درمورد نقش رابطه اجتماعی و همچنین انگیزه اقتصادی در فرایند مشارکت است سعی شده است از نظریات پارسونز، زیمل وتونیس و نظریه کنش عقلانی نیز استفاده شود. این پژوهش بدنبال فهم رابطه بین مشارکت اجتماعی (متغیروابسته) با مقولاتی چون خاطره جمعی، انگیزه اقتصادی، اعتماد و رابطه اجتماعی به عنوان متغیرهای اصلی و نوع شغل، مالکیت، موقعیت مکانی مغازه، تحصیلات و درآمد به عنوان متغیر فرعی است. نتایج حاصل از آزمون همبستگی پیرسون و سایر آزمون ها نشان می دهد به غیر از «متغیر مالکیت» رابطه معناداری میان متغیرهای یاد شده و مشارکت وجود دارد. نتایج حاصل از آزمون چند متغیره نیز نشان داد که متغیرهای مستقل مجموعا 59 درصد از واریانس متغیر وابسته را تبیین می کنند که در این میان «انگیزه اقتصادی» سهم بیشتری را نسبت به سایر متغیرها به خود اختصاص داده است. نتایج این تحقیق بطور کلی نشان می دهد که مشارکت اجتماعی در بین کسبه بافت تاریخی تهران، به عنوان یک عنصر تاثیرگذار در محیط اجتماعی شناخته شده است و کسبه درک مناسبی از اهمیت مشارکت اجتماعی در محل کسب و کار خود دارند.
The present study aimed to identify factors affecting the social participation of shopkeepers in Tehran historical texture (Region 12) in urban projects (building pedestrian ways). It was a quantitative-survey research and the data was collected through questionnaires. Using stratified random sampling method، 155 subjects were selected from among shopkeepers in the region 12 of Tehran. The theoretical framework of this research was a mixture of viewpoints of Parsons، Homans، Lerner، Dahl، Emerson، Lipest، Giddens and Coleman in the field of social participation and the viewpoints of Luhman، Offe، Paxton and Giddens in the field of social trust. For collective memory، the viewpoints of Durkheim، Halbwachs and Ricœur.
The present paper aimed at explaining the relationship between social participation (depending variable) and categories such as collective memory، economic incentive، social trust and relationship (main variables) and the type of job، ownership and location of shop، educational degree and income (subsidiary variables). The results of Pearson Correlation Test showed that there was a significant relationship between the mentioned variables (except the variable of ownership) and the degree of participation. The results of the multivariate test also indicated that independent variables explained 59% of depending variable variance and the variable of ‘economic incentive’ is of a more contribution among them. Generally، the conclusion was that the social participation among shopkeepers in the historical texture of Tehran is identified as an effective element in the social environment and shopkeepers have an appropriate understanding of the importance of their social participation in the place of their business.
Machine summary:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) جامعه آماری و حجم نمونه جامعه آماری مورد مطالعه،کسبه بافت تاریخی شهر تهران واقع در منطقه 12است و واحد تحلیل تحقیق مورد نظر کسبه خیابانهایی است،که طرح پیاده راه سازیدر آنجا اجرا شده و یا در آیندهای نزدیک اجرا خواهد شد،این خیابانها شامل:خیابانلالهزار،ناصر خسرو،پانزده خرداد،با بهمایون و صور اسرافیل میباشد.
در سنجش رابطه بین متغیر روابط اجتماعی با مشارکت اجتماعی،مشارکتاجتماعی در فاصله اطمینان 99 درصد با سطح معناداری، 00/0 giS با روابط اجتماعیهمبستگی معناداری دارد و با توجه به قدر مطلق ضریب همبستگی که برابر است با 85/0 r شدت این رابطه قوی ارزیابی میشود و علامت این ضریب که مثبت استگویای جهت مستقیم رابطه بین دو متغیر میباشد.
در سنجش رابطه بین متغیر اعتماد اجتماعی با مشارکت اجتماعی،مشارکتاجتماعی در فاصله اطمینان 99 درصد با سطح معناداری، 00,0 giS با اعتماد اجتماعیهمبستگی معناداری دارد و با توجه به قدر مطلق ضریب همبستگی که برابر است با 85,0 r شدت این رابطه قوی ارزیابی میشود و علامت این ضریب که مثبت استگویای جهت مستقیم رابطه بین دو متغیر میباشد.
-تحلیل رگرسیونی عوامل موثر بر مشارکت اجتماعی کسبه بافت تاریخی با توجه به رابطه همبستگی بین اعتماد اجتماعی،روابط اجتماعی،انگیزه اقتصادی وخاطره جمعی به عنوان متغیرهای مستقل و میزان مشارکت اجتماعی که در آزمونهایپیرسون بررسی شد در اینجا جهت بررسی رابطه علی بین این متغیرها از رگرسیونخطی استفاده میکنیم."